Peliarvostelu: Aliens: Dark Descent
Aliens: Dark Descent -peliin on saatu taltioitua James Cameronin ohjaaman Aliens-elokuvan tunnelmaa. Molemmissa teoksissa avaruudessa operoiva ja voimainsa tunnossa oleva merijalkaväki ottaa mittaa metallia syövyttävää limaa tihkuvista ja vastustajansa sekunneissa eliminoivista Xenomorph-hirviöistä.
Heti kärkeen on sanottava, että jos haet peliä, jossa pääset itse räiskimään alieneita erilaisilla merijalkaväen superaseilla, tässä pelissä se ei onnistu, koska Dark Descent toimii vanhan XCOM-pelin tyyliin siten, että pelihahmosi liikuttelee etäältä vuoropohjaisella taktiikalla itseään tai neljän merijalkaväen sotilaan ryhmiä erilaisissa tehtävissä. Ryhmää tai itseä liikutellaan eteenpäin vähän kerrallaan siirtämällä kursoria eteenpäin sinne, minne haluat edetä.
Jo pelin prologissa luodaan rankkaa tunnelmaa dramaattisella tapahtumalla, kun pelaajan ohjaama Maeko Hayes joutuu laukaisemaan raketit varmuuden vuoksi useisiin ihmisten avaruusaluksiin, joiden hän uskoo altistuneen Xenomorpheille.
Merijalkaväen aluksi hieman ylimielisille kovanaamoille käy nopeasti varsin selväksi kantapään kautta, millainen uhka heillä on vastassaan. Tämä tulee osalle heistä suurena shokkina, joka tulee heijastelemaan moniinkin heidän toimintoihinsa jatkossa. Osa joukkueiden jäsenistä väistämättä kuolee, osa luhistuu henkisesti ja osa saa vakavia vammoja, joista toipuminen vie aikaa sairasosastolla. Aina kun pelaajan ohjaamalle tiimille käy köpelösti, huonompia tulee tilalle, joten heidän ohjaamiseensa alkaa keskittyä aivan uudella tavalla ensimmäisen rökäletappion jälkeen. Et nimittäin halua, että takiasi taistelujen päivittämä ja kykyjään kasvattanut konkari listitään taistelussa ja hänen tilalleen tulee täysi märkäkorva.
Voit käskeä merijalkaväkeä erilaisiin tehtäviin, kuten tarkkailemaan tiettyä aluetta, asettamaan miinan reitin tukkimiseen tai tulipesäkkeen hyökkäyksen varalle. Resurssit ja aika ovat rajallisia, joten harkintaa on pakko käyttää, vaikka aina siihen ei ole kovin paljoa aikaa.
Jokaisella neljällä ryhmän jäsenellä on oma erikoistumisensa, ja heidän taitojaan tarvitaan tehtävien suorittamisessa. Esimerkiksi vain teknikko pystyy hakkeroimaan auki tiettyjä ovia ja vain lääkintähenkilö voi herättää lähes koomaan järkyttyneen taistelijan.
Jokaisella hahmolla on stressimittari, joka voi kasvaa monista syistä. Vastuullasi on hallita stressitasoja sekä estää stressaantuneita hahmoja hätääntymästä ja tekemästä erittäin typeriä valintoja, jotka voivat olla kuolettavia koko ryhmälle. Tätä varten pelissä on kekseliäs ominaisuus. Voit luoda turvallisen huoneen hitsaamalla kaikki sen ovet kiinni. Turvahuoneessa voi hengähtää hetken ja tutustua hahmojen taustoihin. Komentamasi sotilaat eivät olekaan vain pelkkiä käveleviä aseita.
Laajemmissa kuvissa peli näyttää hienolta, mutta joissakin välianimaatioissa hahmojen kasvojen vahamaisuus, epämääräinen huulisynkronointi ja androidin puhuminen suu kiinni kieltämättä hieman häiritsevät. Xenomorphit puolestaan näyttävät heijastavine pintoineen ja ulokkeineen hyytävän upeilta.
Tiivistä, tyylikästä ja ahdistavaa tunnelmaa tästä pelistä kyllä löytyy ja erilaisiin kuvakulmiin käännettävä kamera antaa hienoja näkymiä erilaisiin tiloihin. Välivideot ovat elokuvamaisia ja juurikin elokuvista tutut liiketunnistimen kiihtyvät piipitykset saavat pelaajan pulssin nousemaan, sillä kohtaaminen yhden tai useamman Xenomorphin kanssa ilman kunnollista ennakkosuunnittelua ja tulitukea päättyy hyvin usein nopeaan kuolemaan.
Peli antaa painetta esimerkiksi antamalla ilmoituksen, että lauma lähestyy ja sinulla on 20 sekuntia aikaa valmistautua sen saapumiseen. Kämmenet alkavat hikoilla, mutta päätöksiä täytyy tehdä kylmän viileästi, päättäväisesti ja nopeasti, kuten taisteluissa yleensäkin. Asiaa ei tietenkään auta, että nämä viholliset sattuvat olemaan hurjimpia ja tappavimpia merijalkaväen koskaan kohtaamia hirviöitä.
Pelin kovimmat bossit ovat erittäin haastavia, ja ehkä juuri sen takia näistä taisteluista saa tiedon etukäteen. Ennakkotieto kuitenkin hieman syö yllätyksellistä kauhuelementtiä pahimpia vihollisia kohdattaessa.
Kenties pieni kompastuskivi pelissä on myös se, että vaikka se perustuu vuoropohjaiseen taktiikkaan ja moniin ennalta suunniteltuihin toimintoihin, aivan täysiverinen strategiapeli se ei ole. Etäältä ohjattavat taistelut sekä niiden välttelyt lisäävät jännitystä ja toimintaa, mutta pelityyli on täysin erilainen kuin ensimmäisen ja kolmannen persoonan räiskinnöissä. Mainostrailereista asia ei välttämättä käy selvästi ilmi, joten asia on hyvä tiedostaa ennen ostopäätöstä.
Alla oleva video esittelee Aliens: Dark Descentin pelitoimintoja.
Aliens: Dark Descent on varsinkin pelitilanteissa hienon näköinen ja tyylikäs ylhäältä päin kuvattu strategiapeli, joka varmasti miellyttää vuoropohjaiseen ohjaamiseen tottuneita Aliens-universumin ystäviä. Tunnelma on kohdallaan ja aivan kuten elokuvissa, pelottavien Xenomorphien uhka on alati läsnä. Väistämättömät taistelut ovat verisen kaoottisia ja voivat muuttua salamannopeasti silkaksi selviytymiskauhuksi.
Lisää kuvia pelistä:
Tähdet: 3,5/5
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PS5, PS4, Xbox Series X|S, Xbox One, PC
Genre: Strategia
Pelaajamäärä: 1
Ikäraja: 16
Kehittäjä: Tindalos Interactive
Julkaisija: Focus Entertainment
Julkaisupäivä: 20.6.2023