Peliarvostelu: Atlas Fallen
Atlas Fallen ihastuttaa seikkailuroolipelien ystäviä avoimella maailmallaan, tutkimisen vapaudella, paikoin erikoislaatuisella taistelullaan ja myös innovatiivisuudellaan. Paljon mielipiteitä arvostelijoiden kesken jakaneen julkaisun parissa viihtyy välillä mainiosti etenkin pelikaverin kanssa, mutta niin sanottuja tyhjiä hetkiä on liikaa.
Seikkailu käynnistyy hyvin toimintapitoisella jaksolla, jossa selitetään nopeasti kontrollit. Ennen kuin loresta kerrotaan edes puolta sanaa, ollaan keskellä nopeatempoista taistelua. Olen alkuun kuin puulla päähän lyöty – mitä oikein tapahtuu ja missä ollaan? Tuumaan näkemäni perusteella olevani pitkäkätinen, muskeleiden peittämä ja erikoistaitoja tirisevä arcade-hahmo maailmaa pelastamassa, eikä kukaan voi pysäyttää minua. Hetken edettyäni toiminta päättyy kuin seinään ja fiilis on kuin muinoin elokuvateatterissa: siellä filmikela tai jokin muu tärkeä osa kärähti, ja rainan loppuhuipennus jäi näkemättä. Ruudun tapahtumat paljastavat, että vasta nyt päästään tutustumaan syvällisemmin päätarinan taustoihin. Mieleen jäi pyörimään ajatus äsken nähdystä intensiivisestä toimintaosuudesta – oliko se välähdys menneisyydestä vai yksi mahdollinen skenaario, johon voidaan päätyä? Mielenkiinto on herätetty.
Varsinainen päätarina alkaa leiristä, jossa supersankaritaidot ovat muisto vain. Tärkeimmät “aseet” ovat äly, oikeiden puheenparsien valitseminen ja oikein päätösten tekeminen. Ympärillä olevat asiat muistuttavat ihmiselämän karuudesta ja ajasta, jolloin hirmuhallitsijoiden kätyrit ajattelevat vain itsensä ja armeijansa parasta. Näistä annetaankin muutama mehevä maistiainen, kun seikkailun protagonisti joutuu tiukkaan neuvottelutilanteeseen, jossa käytännössä henki on panoksena. Tai ainakin tällaisen vaikutelman saan, kun valitsen muutamasta puheenparresta sopivan vaihtoehdon eri tilanteissa. Keskustelutilanteita ei tule eteen liiaksi asti, mutta jonkin tason kouluenglantia vaaditaan loren ja tiettyjen pelimekaniikkojen ymmärtämiseksi. Vaihtoehtona on toki vain kokeilla eri painikkeiden aikaansaamat efektit tai tutustua oivallisesti tehtyyn kykyjen tutoriaaliin, jossa toiminnot näytetään animoituna.
Ennen avoimeen maailmaan suuntaamista Atlas Fallen antaa suosituksen etenemisestä pelikaverin kanssa. Kyseiselle toiminnolle annan välittömästi suosituksen, sillä se on toteutettu erittäin laadukkaasti. Niin sanotun isäntäpelaajan peliin liittyvä pelikaveri voi itse valita, tuleeko hän vain auttamaan esimerkiksi vihamielisten otusten mätkinnässä. Vaihtoehtoisesti myös suoritetut tarinatehtävät, kerätyn lootin ja saadun kokemuksen pystyy halutessaan tallentamaan. Duona pelatessa ei ole pakollista mennä samoja reittejä, sillä pelintekijätiimi on antanut vapauden mennä lähes missä tahansa. Vaikka kumppani olisi useiden minuuttien matkan päässä, molempien keräämät esineet, onnistuneet suoritukset ja muut peliä edistävät asiat kilahtavat molempien tilille. Yhteistyössä on silti voimaa etenkin isompia vihollisryhmiä kaadettaessa. Kanssaseikkailijan kun pystyy myös elvyttämään tarvittaessa.
Eräänlainen miinus- ja pluspuoli koskee laajan maailman tutkimista, sillä ihan aina ei selviä, mitä ollaan etsimässä. Toisinaan oma hahmo tai mahdollinen apuri saattaa huudahtaa lähellä olevasta tärkeästä kohteesta. Kompassissa oleva ikoni ei kuitenkaan kerro tarkkaa sijaintia, vaan antaa vain hieman osviittaa alueesta, jossa etsittävä kohde on. Tutkiminen on kiehtovaa, mutta siinä kohtaa mennään mukavuusalueen ulkopuolelle, kun etsimiseen on tuhlattu jopa 15 minuutin edestä aikaa. Toki onnistumisen tunne oli tämän myötä suurempi, kun etsitty kohde viimein löytyi.
Maailman tutkimisen ohella jutellaan myös erinäisille npc-hahmoille, jotka jakavat sivutehtäviä, kertovat hyödyllistä tietoa. Osa toimii myös esimerkiksi kauppiaina, jotka tekevät korvausta vastaan kerätyistä materiaaleista uusia hilavitkuttimia päähahmon käyttöön. Hyvin perinteinen kuvio seikkailuroolipeleissä – annetaan monstereille käkättimeen, kerätään taskunpohjat pullolleen loottia ja harrastetaan vaihtotaloutta. Varjopuolena Atlas Fallen rupeaa kuitenkin toistamaan melko nopeasti itseään. Avaraa maailmaa tutkittaessa tulee liian harvoin niin sanottuja ahaa-elämyksiä, joka saisi sormet syyhyämään ja odottamaan seuraavaa pelikertaa. Toki uuden tutkiminen on kiehtovaa, pienet puzzlet piristävät toisinaan menoa ja isompien körmyjen kaataminen kiehtoo aina – jotakin vielä koukuttavampaa kuitenkin kaivataan. Sekin tuntuu hieman oudolta, että taistelutilanteissa oma seikkailija huitelee käytännössä enemmän ilmassa kuin maan pinnalla.
Teknisesti kokonaisuus on ollut pelattujen tuntien aikana oikein hyvällä tasolla, sillä paria kaatumista pelikaverin kanssa tahkotessa lukuun ottamatta meno maistuu mainiolta. Tosin kerran, aivan seikkailun alun tutoriaaliosuudessa, kanssaseikkailijan hyppynappi lakkasi yllättäen toimimasta. Vastaavaa ei ole kuitenkaan tapahtunut uudestaan. Myös päivityksiä on saapunut jo kaksin kappalein tekstiä kirjoitettaessa, joten parannuksia on saatu nopealla aikataululla. Atlas Fallen on myös ulkoisesti ja äänien osalta laadukasta, ja pelattavuuteen on panostettu paljon. Kuoleman myötä ei koskaan joudu kovin kauas, ja esimerkiksi pikamatkustuspisteitä on saatavilla riittävän tiheästi. Oman erityismainintansa ansaitsee toiminto, joka mahdollistaa hiekalla surffaamisen kuin taannoisessa SSX-lumilautapelissä konsanaan. Se on etenemistapana todella kiva ominaisuus, joka toimii myös taistelutilanteissa.
Kokonaisuutena Atlas Fallen sisältää paljon hyviä hetkiä, vaikka aivan terävimpään kärkeen ei päästä. Pelinä se on silti keskivertoa parempi, vaikka lopputekstit rullaavatkin ruutuun jo hieman alle 20 tunnin jälkeen. Lisätunteja olisi saanut ainakin tarkemmalla loren tutkimisella, mutta tällaisenakin se on mukavan tiivis paketti. Mikäli vauhdikas toiminta, avoimen maailman seikkailu ja nuoren seikkailijan kasvutarina sankariksi asti kiehtoo, saa pelistä vielä enemmän irti. Suositus näistä asioista kiinnostuneille.
Lisää kuvia pelistä:
Tähdet: 3.5/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, Xbox Series X|S, PC/Windows
Genre: Toimintaroolipeli, seikkailupeli, taistelupeli
Pelaajamäärä: 1 (verkon yli 2)
Ikäraja: 12
Kehittäjä: Deck13 Interactive
Julkaisija: Focus Entertainment
Julkaisupäivä: 10.8.2023