Peliarvostelu: Armored Core VI: Fires of Rubicon
FromSoftware-pelitalo tunnetaan etenkin Soulslike-tyyppisistä peleistä, aina Dark Soulseista Elden Ringiin, joten Armored Core VI: Fires of Rubicon vaikutti ensimakusteluiden aikana hyvin erilaiselta julkaisulta heidän suunnaltaan. Rauhallisen miekkasteppailun, mysteerien ja loitsujen maailmasta on loikattu nopeatempoiseen räiskintään, jonka pääosassa nähdään mech-tyyppinen taistelurobotti. Tarinassa pieni, mutta pippurinen härveli suorittaa palkkionmetsästystehtäviä ja haastaa isommat vastustajat tulivoimallaan ja monipuolisuudellaan. Japanilainen pelitalo voi ylpeänä lisätä tuoreen julkaisunsa eeppisten peliensä joukkoon, sillä lopputuloksena on kerrassaan upea ja haastava toimintaseikkailu, joka kiristää välillä hermoja, mutta antaa myös valtavasti onnistumisen tunteita. Kyseessä on allekirjoittaneelle ensikosketus vuonna 1997 alkaneeseen Armored Core -pelisarjaan.
Ensinäkymät koetaan avaruudessa, josta laukaistaan kantoraketti sisältöineen lähellä olevan Rubicon-planeetan pinnalle. Laskeutuminen ei suju aivan ilman ongelmia, mutta tärkein, eli tutoriaalin jälkeen Raven-nimellä kutsuttava jykevä menijä selviää rajusta pudotuksesta ehjin nahoin. Ensimmäiselle matkalle sijoitetut pienet opastusikkunat ovat tärkeässä roolissa, sillä raskastekoinen, mutta ominaisuuksiensa osalta hyvin ketterän robotin käsittely ei ollut allekirjoittaneelle alkuun kovin helppoa. Ravenin perusominaisuuksia päästään testaamaan kevyempien harjoitusvastustajien kustannuksella kohti ensimmäistä haastavampaa koitosta, joka antaa jo hieman esimakua tulevasta – haastetta on rutkasti luvassa.
Harjoitusosuuden päättyessä eteen paukahtaa hieman yllättävä näky: lasku kaikista käytetyistä ammuksista, robotin korjauskulut ja luonnollisesti palkkio onnistuneen työn tekemisestä. Onpa “palkkanauhassa” myös penalty- eli rangaistusrivi, josta en kehtaa paljastaa asioita, mutta valaistaan sen verran, että se toimii sopivana pelotteena hoitaa annetut tehtävät laadukkaammin. Ensimmäisen palkkapäivän jälkeen avautuvien tarinatehtävien ohella saadaan käyttöön myös laadukkaasti toteutettu editointitila, jossa oman robotin voi kustomoida osa kerrallaan suuren väripaletin avulla. Alla yksi esimerkki, eikö olekin hieno? Mieleen palasivat tämän myötä lapsuusvuosien ajat, kun lelulaatikosta löytyi Transformers-animaatiosarjan hahmoja, joista osaa Raven muistuttaa melko paljon.
Nopeita reaktioita ja tavallisesti useita toistoja vaativien pomotaisteluiden ohella Armored Core VI: Fires of Rubicon tarjoaa monia leppoisia tehtäviä, joiden parissa voi hioa taitojaan. Samalla kartutetaan myös tilipussia, joka puolestaan mahdollistaa kaupasta ostettavien lisähärpäkkeiden hankkimisen. Variaatioita on erinomaisen paljon, sillä omasta taistelurobotista voi tehdä esimerkiksi raskaasti aseistetun ja paljon kuritusta kestävän masiinan, tai kevyemmän, mutta vaaroja hyvin väistelevän virtaviivaisen menijän. Kustomoinnit eri kokonaisuuksien muokkaamisen osalta on tehty helpoksi, sillä ostetut osat voi myydä takaisin ostohinnalla uusien hankkimiseksi ja niiden kokeilemiseksi. Täydellisestä sotakoneesta saa siis tehtyä juuri sellaisen, kuin itse haluaa, mahdollistaen näin monia eri pelityylejä.
Monelle Souls-pelejä pelanneille Fires of Rubiconissa on tuttu ominaisuus, jota kutsutaan grindaamiseksi. Se tarkoittaa samojen – ja yleensä helpompien – haasteiden toistoa yhä uudestaan, mutta sielujen sijaan kerätään rahaa tulevien haasteiden varalle. Helpohkon alun jälkeen onkin luvassa sen verran railakkaita vastuksia etenkin pomojen osalta, että turhautuminen voi iskeä kuin se kuuluisa jööti tuulettimeen. Siinä kohden pelaajakunta taatusti jakautuu, sillä osa yrittää varmasti puskea vaikeuksista läpi kuin harmaasta kivestä, toiset taas suuntaavat kustomoimaan robottiaan. Saattaapa piristävä happihyppykin olla paikallaan, ettei pääkoppa vallan vesity raastaviin toistoihin. Mutta silti – toistoista ja haasteista huolimatta toiminta on aina erittäin kivaa, ja se vetää puoleensa kuin hunaja mehiläisiä, saaden palaamaan pelin pariin yhä uudestaan.
Armored Core VI: Fires of Rubiconin suurin kynnys haastavuutensa ohella ovat aiemmin mainitut kontrollit, sillä pelaajan pitää osata hallita ne lähes saumattomasti pahimmissa kohdissa ja tarinan edetessä. Perusvalikoimaan kuuluvat nopea liukuminen maanpinnan tasolla, räjähtävän nopeuden mahdollistava raketti, vauhdikkaat väistöt ja vikkelät nousut pystysuoraan tehostemittarin kulutuksen puitteissa. Itse taistelu on sen sijaan paljon sujuvampaa ainakin perusarsenaalilla: Raven pystyy lukittautumaan kohteisiin, jolloin pelaajan tehtäväksi jää ampua peruskonekiväärillä tai ohjuksilla yhtä nappia painamalla. Kuuluupa robotin varusteisiin myös erittäin tehokas mekaaninen sapeli, joka tekee valtavaa tuhoa lähietäisyydeltä.
Kokonaisuutena Armored Core VI: Fires of Rubicon on erittäin tervetullut tulokas pelimarkkinoille etenkin toimintaa rakastaville persoonille. Sen tarina ei tosin ole kovin pitkä, sillä osaava pelaaja pystyy kahlaamaan sen läpi noin 15-20 tunnissa. Peliajan voi kuitenkin helposti tuplata, mikäli aikoo saavuttaa annetuista palkkionmetsästystehtävistä parhaat arvosanat ja suorittaa myös kaikki sivutehtävät täydellisesti. Kermana kakun päällä ääninäyttely on erittäin laadukasta ja teknisesti peli pyörii testatussa suorituskykytilassa moitteettomasti. Kyseessä on erittäin virkistävä tuulahdus pelivuoteen 2023. Lämmin suositus toimintapelien ystäville.
Tähdet: 5.0/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, PC/Windows
Genre: Taistelupeli, ammuntapeli, seikkailupeli
Pelaajamäärä: 1
Ikäraja: 12
Kehittäjä: FromSoftware
Julkaisijat: FromSoftware, Bandai Namco Entertainment, Bandai Namco Games America, Inc.
Julkaisupäivä: 25.8.2023