Peliarvostelu: Avatar: Frontiers of Pandora
Avatar: Frontiers of Pandora on silmiä hivelevän kaunis ensimmäisestä persoonasta pelattava avoimen maailman toimintaseikkailu. Pelikokemusta ei haittaa millään tavalla, vaikka et olisi nähnyt yhtäkään Avatar-elokuvaa. Miinuksia ei ole monia, mutta selkein niistä on haastavien taistelujen samankaltaisuus.
Peli sijoittuu nimensä mukaisesti Pandora-kuuhun, jonka fantastisen värikäs, monimuotoinen ja interaktiivinen luonto on tärkeä osa tarinaa. kaikki tämä yltäkylläisyys saa pelaajan usein vain pysähtymään ja ihailemaan maisemia.
Avatar: Frontiers of Pandora tapahtuu pääasiassa vuotta ennen Avatar: The Way of the Water -elokuvan tapahtumia, Pandoran länsipuolella olevalla ennen näkemättömällä mantereella. Pelin päähahmo ystävineen on ”pelastettu” lapsina Na’vi-klaani Sarentusta. Pandoran luonnonvarojen valjastamista tavoitteleva sotilaallinen RDA-korporaatio kidnappasi aiemmin lapset Sarentu-klaanista ja kasvattaa heitä nyt ihmisympäristössä ”lähettiläiksi” yhdistämään ihmisten ja Na’vi-klaanien kulttuureja. Salaisena päämääränä on pikemminkin saada heidän avullaan Na’vit kääntymään toisiaan vastaan.
The Ambassador Program (TAP) ei etene sen luoneen John Mercerin suunnitelmien mukaisesti. Koulutettavat Na’vit nousevat vastarintaan ja pääsevät sen seurauksena pakenemaan tukikohdasta.
Kun pääset ulos RDA:n kolkoista ja Na’veille liian matalista asumuksista, silmiesi eteen avautuu yhä enenevissä määrin maagisen kaunista silmäkarkkia. Pääset tutustumaan Pandoraan ja huokailemaan näkymien lumoavuutta yhdessä hahmosi kanssa.
Pandoran tähän mennessä elinvoimaisena säilynyt luonto niin iloisine kuin vaarallisine yllätyksineen on todellakin ihailun ja tutkimisen arvoista. Monet eläimistä ja varsinkin kasveista eivät käyttäydy siten kuin olemme maassa tottuneet, ja niiden yllättävistä toiminnoista on ihastuttavaa yllättyä yhä uudelleen ja uudelleen.
Na’vien vastarintaliike yrittää muutamien ihmisten kanssa taistella teknologisesti ylivoimaista RDA:ta vastaan suojellakseen Pandoran luontoa RDA:n riistosuunnitelmilta. RDA:ta vastalauseet eivät kiinnosta, ja se jatkaa valitsemallaan väkivallan tiellä Na’veja kuuntelematta. Pandoran tavoille oppimisen lisäksi luvassa on paljon tehtävien suorittamista ja taisteluja.
Haastavat taistelut ovat aluksi kiinnostavia, mutta sitten Outpost-tehtävien samankaltaisuus alkaa häiritä. Tehtävät ovat samoja, koneistettuja RDA-joukkoja on aina suuri määrä ripoteltuna koko tehtäväalueelle, ja jokainen heistä tietää sijaintisi välittömästi sen jälkeen, kun paljastut. Hiiviskely auttaa, mutta yleensä jossain vaiheessa sama tuttu taistelu taas alkaa. Tähän toivoisi enemmän monimuotoisuutta ja vaihtelevampia vastustajia.
Päähahmon porukasta on vastarintaliikkeelle suurta apua, koska he ovat tottuneet käyttämään ihmisten teknologiaa. Käytössä on perinteisiä Na’vi-jousipyssyjä ja niiden erilaisia nuolia, mutta matkan varrella päästään käsiksi myös moniin tuhovoimaltaan tehokkaampiin ihmisten aseisiin. Ihmisten kehittämä hakkerityökalu SID on erittäin tärkeä väline monien tehtävien suorittamisessa.
Erityisen mukava elementti pelissä on se, että pelaaja pääsee tutustumaan ihmisten kliinisissä rakennelmissa kasvaneen Na’vin kanssa uskomattoman kauniiseen Pandoran luontoon sekä historian kirjoista pyyhityn Sarentu-klaanin ja kolmen muun Na’vi-klaanin perinteisiin.
Hahmosi oppii lukuisia erilaisia keinoja hyödyntää luonnon antimia. Saat myös pelin aikana käyttöösi 11 erilaista Sarentu-klaanin esi-isien Ancestor Skills -taitoa, joiden avulla pystyt esimerkiksi hyppäämään alas entistä korkeammalta, pikamatkustamaan, tai kiskaisemaan ihmissotilaan ulos mekaanisilla jaloilla kulkevasta tulivoimaisesta AMP-sotakoneesta. Na’vi Sense -kyky puolestaan helpottaa erilaisten elementtien paikallistamista niin taisteluissa kuin luonnossa.
Tässä pelissä keräillään esimerkiksi Horizon– ja Far Cry -pelisarjojen tavoin nuolien ja ruokien raaka-aineet luonnosta, jonka jälkeen niitä rakennellaan ja kokkaillaan. Ja kuten monissa muissakin peleissä, muun muassa taitoja, aseita, vaatteita sekä varusteita muokkaillaan ja kehitellään kykypuiden kautta. Pelimekaniikat, taistelut, metsästäminen ja hahmon kehittäminen ovat siis pääosin ennestään varsin tuttua kauraa, mutta jos jokin ei ole rikki, miksi sitä pitäisi väen väkisin yrittää ”korjata”? Pelimekaniikat on helpompi ja luontevampi omaksua, kun ne ovat jo ennestään tuttuja, kuten ihmisten teknologia päähahmosi Na’ville. Pelimekaniikan tutunomaisuus on kuitenkin eri asia, kuin tehtävien sisällöt, jotka toistavat varsinkin taistelujen osalta liialti samoja kaavoja.
Avatar: Frontiers of Pandorassa pääset muun muassa räiskinnän, loikkimisen, kiipeilyn ja kaiken muun hauskan lisäksi kesyttämään oman Ikranin, jolla lentäminen on yhtä hienoa, kuin miltä se elokuvissa näyttää. Oman hahmosi ulkomuodon ja varusteiden lisäksi voit tuunata kosmeettisesti myös Ikraniasi.
Co-op-pelitila avautuu, kun olet tavannut Etuwan ja suorittanut The Aranahe Clan -tehtävän Kinglor Forestissa. Seikkailua voi jatkaa tässä vaiheessa co-opina kaverin kanssa verkon kautta. Paikallinen sohva-co-op ei onnistu, mutta crossplay kylläkin, eli jos itsellä on vaikka PS5 ja kaverilla pc, niin voitte silti pelata yhdessä netin kautta.
Pelin varsinainen päätarina kestää vaikeustasosta riippuen noin 15-25 tuntia. Kaikkien sivutehtävien tekemiseen ja Pandoran perinpohjaiseen tutkimiseen menee helposti kymmeniä tunteja lisää.
Kuten aiemmin mainittiin, Pandora tarjoaa erittäin kauniin ympäristön, joka näyttää tässä pelissä yhtä lumoavalta kuin Avatar-elokuvissa. Upeasti suunniteltu äänimaailma ja tilanteisiin sopiva eeppinen musiikki eivät myöskään kalpene elokuvien rinnalla. Suurena erona elokuviin on tietenkin se, että pelissä olet itse kaiken tämän maagisuuden keskellä, tutkimassa kiehtovaa Pandoraa oman Na’vi-hahmosi silmin.
Jos pelin taisteluissa olisi enemmän vaihtelua ja hahmo näkyisi kolmannesta persoonasta, arvosana olisi täydet viisi tähteä. Joka tapauksessa, vahva suositus varsinkin tieteisfantasioiden ja ensimmäisen persoonan toimintaseikkailujen ystäville.
Lisää kuvia pelistä:
Tähdet: 4.0/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, Xbox Series S|X, PC/Windows
Genre: Ensimmäisen persoonan toimintaseikkailu
Pelaajamäärä: 1 (1-2 co-op)
Ikäraja: 16
Kehittäjä: Massive Entertainment
Julkaisija: Ubisoft
Julkaisupäivä: 7.12.2023