Peliarvostelu: Dragon’s Dogma 2
Dragon’s Dogma oli kulttiroolipeli, jonka seuraajaa saatiin odotella 12 vuotta. Pitkään ja hartaasti kehitelty toinen osa lunastaa odotukset, niin hyvässä kuin pahassakin. Dragon’s Dogma 2:ssa on nähtävissä valtavasti kehitystä ja paljon seikkailuja, mutta myös joitakin pelaajia vaivanneista toiminnoista on edelleen mukana. Niistä lisää myöhemmin.
Dragon’s Dogma 2 on upea avoimen maailman toimintaroolipeli, jonka suunnilleen keskiaikaan sijoittuvat fantasiaelementit ovat tuttuja edeltäjältään. Samoja liikkuvia osia on läsnä, mutta kaikkea on suurennettu, laajennettu ja monipuolistettu. Kakkososa on kooltaan alkuperäistä jopa neljä kertaa suurempi. Valtava pelimaailma on upean yksityiskohtainen ja siinä seikkaileminen todellakin kannattaa. Pelin ohjaaja Hideaki Itsuno on kertonut, että tarkoituksena on korostaa seikkailun tuntua ja palkita pelaajan tutkimushalu hyvin usein. Koskaan ei voi tietää, millainen fantastinen kokemus, harvinainen esine tai huikea taistelu odottaa seuraavan kiven tai kukkulan takana.
Pelin tarinassa valtava lohikäärme on tappanut pelaajan hahmon ja vienyt tämän sydämen. Heti alussa asiasta ei kuitenkaan ole tietoa, sillä muistinsa menettänyt pelihahmo aloittaa urakkansa tavallisena pawnina kantaen kiviä kaivoksessa. Pawn on apuri, jonka elämä on totaalisesti omistettu Arisenin (uudestisyntynyt) palvelemiselle. Tilanne kaivoksessa eskaloituu nopeasti Medusan hyökkäyksen myötä, ja käy niin, että muut huomaavat hahmosi olevan itse Arisen. Erinäisten vaiheiden kautta tehtäväksesi muotoutuu syrjäyttää juuri valittu vale-Arisen ja toteuttaa lopullinen tarkoituksesi tuhoamalla edellä mainittu lohikäärme. Tätä ennen on kuitenkin selviydyttävä lukemattomista tehtävistä ja mytologisista hirviöistä kuten esimerkiksi kykloopeista, harpyijoista, minotauruksista ja khimairoista. Harmaita hiuksia aiheuttavat myös muun muassa varkaat, jättiläiset, örkit, luurangot, myrkkymönjät, susi- ja hiisilaumat sekä monet muut pedot.
Pelaaja voi luoda hahmonsa hyvin yksityiskohtaisesti, sillä erilaisia vaihtoehtoja on paljon. Voi valita joko ihmishahmon tai eläinperäisen hahmon, jolla on leijonaa muistuttava pää. Vakioapurin voi myös muokata haluamansa kaltaiseksi.
Erikoistaidot voi valita pelin alussa neljästä ammattivaihtoehdosta: Fighter, Mage, Archer ja Thief. Hieman myöhemmin vaihtoehtoja tulee lisää, kuten Sorcerer, Warrior, Magick Archer sekä uutuutena Mystic Spearhand. Toisin kuin monissa muissa roolipeleissä, erikoistumista voi vaihtaa majapaikassa jo melko varhaisessa vaiheessa, kun on kerännyt tarpeeksi Discipline-pisteitä. Voit siis vaihtaa tulevan haasteen perusteella hahmosi vaikkapa soturista velhoksi, joka voi käyttää apuna esimerkiksi jääloitsuja.
Myös ympäristöä voi käyttää taisteluissa hyväkseen. Voit esimerkiksi asettaa ansan sillalle tai vapauttaa kivien patoaman vesimassan tulvaksi, joka huuhtoo viholliset mennessään.
Tässä pelissä kuolema tuntuu luissa ja ytimissä, koska sen jälkeen kaikki menee aina hankalammaksi. Kuolema voi kolkutella putoamisen, myrkytyksen tai jonkin muun ”luonnollisen” syyn muodossa, mutta useimmiten se tapahtuu taistelussa erityisen vahvaa vihollista vastaan. Kuoleman jälkeen voit valita joko viimeisen tallennuskohdan (automaattinen tallennus), joka vie sinut takaisin taisteluun, mutta heikentyneellä elinvoimalla. Sen jälkeen myöskään parantamiset eivät nosta elinvoimaa sen ylemmäksi. Näin tapahtuu läpi pelin, mutta kuoleman koittaessa se satuttaa enemmän, koska palaat nyt entistä heikompana taisteluun, jossa juuri menetit henkesi. Jos kuolet uudelleen ja palaat tallennuskohtaan, sama tapahtuu uudelleen ja olet jälleen entistäkin heikompi ja yhä pienemmällä maksimielinvoimalla. Jos tämä kierre tuntuu toivottomalta, voit joko vetäytyä taistelusta tai valita viimeisen tallennuksen sijaan viimeisimmän levähdyksen majapaikassa. Vetäytymällä leirinuotiolle tai majapaikkaan voit palauttaa maksimielinvoimasi. Palaamalla suoraan takaisin majapaikan tallennukseen, menetät kaiken mitä olet sen jälkeen saavuttanut ja kerännyt, ja jos haluat jatkaa samaa taistelua, sinun täytyy löytää kyseinen hirviö uudestaan. Tallennuksiin liittyen tähän väliin on mainittava, että pelissä on vain ja ainoastaan yksi tallennuspaikka.
Välttyäksesi turhauttavilta kuolemilta Dragon’s Dogma 2:ssa, taktinen suunnittelu on ensiarvoisen tärkeää. Hahmo, varusteet ja apurit on syytä valita huolellisesti ennen suurempia taisteluita. Runsaslukuista hiisilaumaa ei välttämättä kannata ryhtyä haastamaan, jos oma vauhtisi hipoo ryömimisnopeutta.
Pelin suurimpana kritiikkinä voidaankin pitää nopeasti hidastuvaa vauhtia. Reippaammasta juoksusta pääsee nauttimaan kaupungin ulkopuolella vain lyhyinä hetkinä, koska staminapalkki tyhjenee nopeasti, jolloin hahmo lyyhistyy puuskuttamaan. Apuri antaa tujauksen energiaa, jolloin matka jatkuu. Helpointa on lopettaa juoksu vähän ennen palkin tyhjenemistä, jatkaa hölkäten staminan palautuessa, ja ruveta sitten taas juoksemaan. Vaikka staminapalkki suurenee tasojen mukana ja sen myötä juoksupätkät pidentyvät, etenemisen olisi voinut suunnitella pelimaailman suurta kokoa ajatelleen sutjakkaammalla tavalla, sillä hevostakaan ei käytössä ole.
Edeltäjänsä tavoin Dragon’s Dogma 2:ssa on olemassa hyvin rajoitettu pikamatkustus, joka tapahtuu portaalien ja Ferrystone-portaalikivien kautta, joista jälkimmäisiä on vaikea saada käsiinsä.
Portaalimatkailu on harvinaista herkkua, mutta uutena elementtinä peliin on tuotu härkävankkurit, joilla pääsee matkustamaan tiettyihin paikkoihin nopeammin. Vankkureissa voi istua kuunnellen apurien höpötystä, tai voi ottaa torkut, jolloin matka etenee nopeammin. Tosin yleensä matkustus katkeaa jossain vaiheessa vihollishyökkäykseen. Kahakan jälkeen vankkureihin pääsee takaisin ja matka jatkuu. Vankkurimatkailu on jalkapeliä nopeampaa, mutta siinä joutuu hieman odottelemaan latausruutuja sekä taistelemaan yleensä ainakin kerran. Se on silti huomattavasti helpommin tavoitettavissa oleva vaihtoehto kuin portaalit.
Nopeusrajoituksia selitetään sillä, että pelintekijät haluavat pelaajien pääsevän kokemaan kaikki suuren ja täyteläisen maailman lukuisat seikkailut, mikä on ymmärrettävää, mutta silti se potuttaa varsinkin tehtävissä, joiden loppuun suorittaminen edellyttää paluuta kauas taaksepäin.
Matkan varrelta löytyy sieltä sun täältä kaikenlaista tärkeää kerättävää, yrteistä varusteisiin, mutta varsinkin vähänkään pidemmän tehtävän tai kiertelyn aikana tavaraa kertyy sen verran paljon, että hahmo alkaa taapertaa jäätyneen etanan tavoin, eikä enää pysty syöksähtelemään eikä hyppäämään painolastinsa takia. Tavaroita voi antaa apureille, joka auttaa hetkeksi, mutta ei mene kauaa, kun tavaraa kertyy lisää ja vauhti taas hidastuu. Tämä tarkoittaa sitä, että on madeltava varsin pitkä matka lähimpään majataloon, eikä silloin halua kohdata varsinkaan nopeita vihollisia. Hartaasti kerättyjä ja tarpeellisia esineitä kun ei kovin mieluusti viitsisi nakella takaisin maastoon.
Majatalossa tavaroita voi myydä ja varastoida. Niitä voi myös ostaa ja myydä eri puolilla oleville kauppiaille. Jos suosit tiettyä kauppiasta, hän voi hankkia myöhemmin myyntiin parempia tavaroita. Eri alueilla olevat kauppiaat myös maksavat erilaisia hintoja tavaroistasi, joten kaupankäynti kannattaa tehdä harkiten.
Mukana kulkevat apurit jutustelevat enemmän kuin ennen. He antavat paljon tietoa ja neuvovat oikeaan suuntaan tehtävien suorittamisessa, mutta taivallusten aikana tapahtuva jatkuva pälpätys sekä hahmosi loputon ylistys ja kehuminen voi alkaa lopulta tympiä, ja apurien toivoisi pitävän välillä suuta hieman soukemmalla. Toisaalta, yläfemman heittoon apurien kanssa onnistuneen taistelun jälkeen on vaikea kyllästyä. Apureita voi käskyttää neljällä määräyksellä; heidät voi käskeä hyökkäämään, tulemaan luoksesi, odottamaan tai auttamaan. On myös hieman huvittavaa, miten matkan varrella vastaan tulevat lukuisat uudet potentiaaliset lisäapurit yrittävät värväytyä seurueeseen ylistämällä erikoistaitojaan ja kehumalla parhaita puoliaan.
Apureiden eräänlainen hyväksikäyttö on sitten asia erikseen eettisessä mielessä. Kyseessä on tietenkin fantasiapeli omine erikoisuuksineen, mutta jotenkin tuntuu kylmältä heivata hyvin palvellut ja itseäsi joka toisella lauseella ylistävä apuri jorpakkoon vain tehdäkseen tilaa seuraavalle. Kenkää saavalle apurille voi halutessaan antaa lahjan ja arvion, mutta hieman karulta se silti tuntuu.
Peli käytännössä pakottaa vaihtamaan värvättyjä apureita, sillä toisin kuin vakioapuri, mukana olevien lisäapureiden tasot eivät nouse seikkailun edistyessä, joten heistä ei ole myöhemmin enää juuri lainkaan apua. Uusien värvättävien apurien taso on aina lähellä omaa ja vakioapurisi tasoa. Vakioapurista on muutakin hyötyä, sillä nukkumisesi aikana hän menee muihin maailmoihin auttamaan muita isäntiä, joita voivat olla myös pelikaverisi, ja palaa mukanaan raportti edistyksestä sekä mahdollisia palkkioita. Matkoillaan hän myös oppii uusia juoneen liittyviä asioita. Pelikaverilla viitataan Dragon’s Dogma 2:n verkko-ominaisuuteen, jossa pelikaverien kanssa pääsee tekemisiin siten, että voi käyttää heidän apureitaan ja he voivat käyttää sinun apureita. Antamasi lahjat ja arviot siirtyvät tällöin apurin vastaanottajalle ja päinvastoin.
Pelissä on monia aikaan sidottuja elementtejä. Joidenkin tehtävien loppuun suorittaminen vaatii useita pelimaailman päiviä, kun taas joidenkin tehtävien aikasidonnaisuus päinvastaiseen suuntaan voi tulla ikävänä yllätyksenä. Jos esimerkiksi otat tehtäväksi etsiä synkkään metsään eksynyttä poikaa, mutta harhaudut välillä muihin tehtäviin, voi käydä niin että poika menettää sillä välin henkensä. Tämän takia kannattaa ottaa vastaan vain sellaisia tehtäviä, jotka aikoo suorittaa heti, ja pitää siitä kiinni. Aikarajan pituutta ei välttämättä aina kerrota, mutta tehtävän tietää aikaan sidotuksi ainakin valikon kautta, jos sen kohdalla näkyy tiimalasi. Pelimaailman vuorokausi kestää peliajassa noin 50 minuuttia.
Mukana oleva ruoka vanhenee, jos sitä ei syö ajoissa. Jos ahmit huonoksi menneen omenan, se aiheuttaa sinulle ikäviä ongelmia. Majapaikassa voi kuitenkin säilyttää ruokaa niin, että se pysyy tuoreena eikä ala pilaantua.
Dragon’s Dogma 2:n musiikki sopii tunnelmaan oikein hyvin, varsinkin taisteluissa. Ääninäyttelykin on yleensä ottaen varsin mukiinmenevää. Graafisesti peli näyttää hyvältä ja yksityiskohtaiselta, mutta samalla on todettava, että visuaalinen loistokkuus ei ole aivan sellaista tasoa, mitä uuden sukupolven tehokoneilta voisi odottaa. Kenties pitkäpiirtoinen ja hyvin yksityiskohtainen pelimaailma on yksi syypää siihen, mutta tuntuu erikoiselta, että näin pitkään ja huolellisesti rakennetussa uuden sukupolven suurpelissä ei ole valintavaihtoehtoa graafiselle suorituskyvylle. Ruudunpäivitys huitelee vain 30:ssa ja joissakin vaativimmissa kohdissa se voi tipahdella jopa alemmas. Tämä häiritsee varsinkin 60 fps -suorituskykyyn tottuneita, mutta sitä pystyy sietämään, koska peli on valtava ja siinä on paljon tekemistä, ihmeteltävää ja mielenkiintoisia seikkailuja.
Taistelut ovat hurjia ja intensiivisiä, ja loitsut sekä räjähdykset hyvin näyttäviä. Hauskana yksityiskohtana hahmosi voi heittää vihollisten niskaan erilaisia esineitä, kuten kiviä ja jopa toisia vihollisia.
Valikoissa saa kulumaan hyvinkin paljon aikaa, eikä se tunnu tylsältä, sillä oikeiden valintojen tekemisellä voi vaikuttaa suuresti omiin mahdollisuuksiin selviytyä koitoksista Arisenin arvoisella kunnialla.
Pelin pääjuonen läpäiseminen vaihtelee pelaajan taitojen ja suoraviivaisuuden mukaan noin 30-50 tunnin välillä. Karaistuneimmat konkarit voivat kenties saada lopputekstit rullaamaan jo 25 tunnin kohdalla, mutta kuten arvata saattaa, pelattavaa riittää hurjin määrin päätarinan jälkeenkin. Jos haluaa tutkia paikkoja huolellisesti ja suorittaa kaikki sivutehtävätkin, peliaikaa voi helposti saada mittariin yli 100 tuntia.
Dragon’s Dogma 2 on näyttävä ja monipuolinen seikkailu, joka kannustaa tutkimaan alueita ja suorittamaan monenlaisia tehtäviä käyttäen hyväkseen omia hoksottimia, apureiden neuvoja sekä pelimaailmasta saatavia tietoja. Pelissä on valtava määrä informaatiota ja jopa yli tuhat uniikkia NPC-hahmoa, joiden kanssa voi olla vuorovaikutuksessa. Vaikka eteneminen voi välillä tuntua hitaalta, paikkojen tutkiminen palkitsee lukuisilla yllätyksillä, kerättävillä tavaroilla ja yhä haastavammilla hirviöillä.
Dragon’s Dogma 2 tarjoaa laajan ja antoisan kokemuksen historiallisessa fantasiamaailmassa, jossa urhoollinen pelaaja pääsee uskollisten apuriensa kanssa ottamaan mittaa alati vaanivaa pahuutta vastaan.
Lisää kuvia:
Tähdet: 4.0/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, Xbox Series X|S, PC
Genre: Toimintaroolipeli
Pelaajamäärä: 1
Ikäraja: 18
Kehittäjä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Julkaisupäivä: 22.3.2024