Peliarvostelu: Monster Hunter: Wilds

Monster Hunter -pelisarjan uusin tulokas, joka tottelee lisänimeä Wilds, saa seikkailemisen tuntumaan taas hauskalta. Allekirjoittanut on viimeksi tahkonnut Monster Hunter: Worlds -julkaisua, joka oli ulkoisesti upean näköinen ja teknisesti hyvin toteutettu, mutta ei silti jaksanut innostaa kovin pitkään. Uutukaisen kohdalla kynnys sukeltaa monstereiden maailmaan on huomattavasti matalampi, ja lopputuloksena on mainiota viihdettä – niin yksin kuin porukassakin.

Jo ensimetrit tekevät hyvän vaikutuksen, sillä elokuvamaisen tyylikäs ja vauhdikas kohtaus saattelee oman sankarin ja kissamaisen apurin matkaan kohti seikkailuja. Samalla pääsee ihastelemaan protagonistikaksikon ulkoasua toiminnan keskellä, sillä molempien hahmojen vermeet saa itse kustomoida haluamansa näköisiksi monien vaihtoehtojen joukosta. Alkutaipaleen aikana tutustutaan myös muutamaan npc-hahmoon, jotka vaikuttavat persoonallisen eläväisiltä niin ulkomuotonsa kuin myös juttujensa puolesta.

Siinä missä Worlds-julkaisu oli lupaavan alun jälkeen varsin sekava etenkin oman kotileirin löydettävien asioiden suhteen, onnistuu Wilds huomattavasti paremmin. Karttamerkinnät ovat selkeitä, niiden jatkoksi voi tehdä myös omia merkintöjä, ja esimerkiksi asesepän ja harjoitusalueen sijainteja ei tarvitse hakea kissojen ja koirien kanssa. Tukikohdassa voi myös harrastaa pientä small talkia tietokonehahmojen kanssa, jonka myötä saadaan toisinaan myös pieniä sivutehtäviä suoritettavaksi. Tähtäimenä on luonnollisesti paremman lootin saaminen, joka edesauttaa suurempien metsästysretkien loppuunvientiä. Tosin tavarapaljouden setviminen ja oman hahmon paranteleminen vievät joskus varsin paljon aikaa, kun veri vetäisi jo takaisin toiminnan pariin.

Maailman turuille suunnatessa nähtävää riittää, sillä Monster Hunter: Wilds sisältää kirjoitushetkellä peräti 30 isompaa mörökölliä ja 18 pienempää otusta, kun puhutaan pomovastuksista. Näiden ohella luontoa kansoittaa huimat 66 maan päällä elelevää ja 20 vedessä asustavaa eläinlajia, joten nähtävää riittää. Vihamielisten otusten kaataminen on luonnollisesti pääteemana, mutta sen ohella saadaan nauttia myös varsin mielenkiintoisista tarinankäänteistä ja keskusteluista lukuisine animaatioineen. Harmittavasti Wilds kuitenkin sisältää saman lastentaudin kuin Worlds, eli joissakin kohdissa puheenpätkiä ei ole joko äänitetty mukaan tai sitten kyse on bugista. Tämä on kuitenkin vain pikkuvika, sillä tekstit ovat aina mukana.

Isoin mielenkiinto kohdistuu luonnollisesti hirviöiden jäljittämiseen, pienten aivopähkinöiden ratkaisemiseen ja kirsikkana kakun päällä taisteluun, joka on suunniteltu kerrassaan erinomaisesti. Asevalikoima tarjoaa monia lähi- ja kaukotaisteluaseita, joilla kelpaa haastaa muhkearaamisempiakin menijöitä halutun tyylin avulla. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästä otusten fyysisestä murjomisesta, sillä esimerkiksi erilaiset ansat, lamauttaminen heikkojen kohtien avulla ja erilaiset varusteet pitävät kohtaamiset vaihtelevina. Kun tähän yhdistetään mukavan erilaiset hirviöt ja näiden käyttäytymismallit, ei yksikään taistelutilanne ole samanlainen. Tämä jos mikä lupaa pitkää ikää julkaisulle.

Pientä kritiikkiä jaan esimerkiksi kontrolleille, sillä etenkin ensituntien aikana erilaisia ohjeita tutoriaali-ikkunoineen ilmestyy ruudulle niin tiuhaan tahtiin, että kaikkia on melkeinpä mahdotonta muistaa esimerkiksi muutaman päivän tauon jälkeen. Kun tähän lisätään jatkona erilaisten aseiden lukuisat lyöntikombot kuin Tekken-peleissä konsanaan, on sopassa välillä hieman liikaa mausteita. Aina voi toki kutsua SOS-signaalilla myös muita pelaajia seuraksi, joka saa touhuamisen tuntumaan melkein oikealta metsästysretkeltä, mikäli ryhmällä on myös ratsut käytössään.

Kokonaisuutena Monster Hunter: Wilds kerää kehuja etenkin värikkään ja yksityiskohtaisen ulkoasunsa myötä, mutta myös taisteluteemaan sopivat musiikit, monipuolinen asujaimisto ja mainio ääninäyttely keräävät pisteet kotiin. Seikkailua ja taistelua yhdistelevä julkaisu on melkoista mannaa kaikille teemasta pitäville, ja pelitunteja kuluu tavallisesti roppakaupalla istuntoa kohden. Tarina ei myöskään tunnu liian vaikealta koettavaksi, ja veteraaneille on tarjolla kaksi haastavampaa vaikeustasoa tarinan läpäisemisen jälkeen, mikä tuo myös lisäarvoa. Capcomin tuore julkaisu voi tällä esityksellä kamppailla jopa vuoden top 10 -pelien listalle pääsemisestä.
Lisää kuvia:
Tähdet: 4.5/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, Xbox Series X, GeForce Now, PC/Windows
Genre: Taistelupeli, seikkailupeli, hack’n slash
Kehittäjä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Pelaajamäärä: 1 (verkossa 2–4)
Julkaisupäivä: 28.2.2025