Peliarvostelu: Elden Ring Nightreign

Moninpeliin perustuva Elden Ring Nightreign on loistopeli, mutta se myös jakaa mielipiteitä. Toisaalta pelissä on Elden Ringistä tuttuja upeita elementtejä maustettuina lukuisilla uudistuksilla, mutta toisaalta jotkut eivät pääse moninpeliin lainkaan, jos heillä on reitittimen asetuksissa NAT 3 (Network Address Translation), ja he eivät osaa vaihtaa sitä muotoon NAT 1 tai 2.

“Farmaus” eli hahmon vahvuuksien kehitteleminen pikku hiljaa seuraavan bossin vaatimalle tasolle on aina kuulunut Souls-pelien ytimeen, mutta nyt se on kutistettu melko minimiin. Nightreign onkin Roguelike-peli, jossa pelimaailma pienenee ajan myötä, eli aika on kortilla eikä hahmoa ehdi liiemmälti kehitellä. Toki tiettyjä esineitä ja kaksi uutta hahmoakin saa pitää päästessä pelissä eteenpäin, mutta aina uuden vaiheen alkaessa esim. hyvä miekka täytyy löytää uudestaan, ja hahmon kehittäminen täytyy tehdä uudelleen.
Kuoleman myötä menettää aina yhden tason, joten pelin rankaisumenetelmä on tutun ankaraa kauraa. Jos pelikaverit kuitenkin ehtivät avuksesi, he voivat hakata sinut takaisin taistelukelpoiseksi. Kyllä. Nightreignissa kaatuneet hakataan tai ammutaan takaisin pelikuntoon! Jokaisen kuoleman myötä hahmon henkiin hakkaaminen tosin kestää entistäkin pidempään, joten kannattaa yrittää pysytellä hengissä kaikin tavoin.

Yksin pelatessa peli on erittäin vaikea jopa Elden Ring -veteraaneille. Aikaraja luo painetta ja suuremmat hirviöt voivat lanata pelaajan kertalaakista. Yhden kuoleman peli antaa anteeksi per bossi, mutta siinä se. Yksinpelissä ei ole ketään, joka hakkaisi sinut henkiin, joten armoa ei liikene. Kaksinpeliä ei vaihtoehdoissa ole, mutta se on mahdollisesti tulossa päivityksen myötä. Yksinpeli valitaan valikon kohdasta “Expedition Type”.

Nightreign on komea peli ja uusi maailma vilisee nostalgisia Elden Ringistä tuttuja maisemia sekä paikkoja, mutta muuttuneina. Myös pelimaailma muuttuu eri vaiheissa, ja bossit tulevat yhä vaikeammiksi. Tällöin kaksi osaavaa pelikaveria ovat kultaakin arvokkaampia.

Jos NAT on kunnossa ja moninpeliin pääsee, voi silti joutua odottelemaan, koska pelikavereiden täytyy olla samanlaisessa vaiheessa kanssasi. Moisia ongelmia ei juurikaan muissa verkkopeleissä ole, joten FromSoftwarella on vielä opittavaa tällä saralla.
Nightreignin seikkailuihin lähdetään pyöreän pöydän ääreltä näyttävästi kotkan kyydissä, josta hypätään taistelutantereelle kuin Fortnitessa konsanaan. Vauhtia riittää ja vihollisia kömpii vastaan mukavan tasaisesti. Ennen kunkin tason kolmen yön päätavoitetta eli Nightlordia voi taistella oman maun mukaan pienempiä ja suurempia hirviöitä vastaan ennen kuin sininen kuoleman verho lähestyy. Suuremmat hirviöt tietenkin antavat paremmat palkinnot, joten tiimit yleensä mittelevät mielellään niitä vastaan, kunhan vain taidot riittävät. Lohikäärme esimerkiksi on edelleen varsin kinkkinen vastustaja jalkamiehille ja -naisille.

Pelissä on aluksi kuusi valmista hahmoa, ja myöhemmin valikoimaan saadaan taisteluiden myötä kaksi hahmoa lisää. Hahmoista löytyy esim. hitaampaa mutta kestävämpää tankkia ja ketterämpää mutta heikompaa miekka- tai nuolisankaria. Taitaa myös olla ensimmäinen kerta, kun FromSoftwaren pelissä pääsee pelaamaan eläinhahmolla (ihmismäinen hahmo, jolla on kotkan pää ja lentävä erikoisliike).

Erittäin tervetullut lisä pelissä on se, että nyt hahmolla pääsee hyppimään ylöspäin ja pudottautumaan vahingoittumatta alaspäin. Elden Ringin varusteet ja lisukkeet ovat myös löydettävissä sattumanvaraisesti pelistä. Tämä tarkoittaa sitä, että mielimiekallaan ei välttämättä pääse aina huitelemaan, jos sitä ei satu löytämään pelialueelta.
Nightreign ei yllä Elden Ringin tasolle, mutta sen lore, vauhdikas tyyli sekä visuaalinen ja äänimaailmallinen ulosanti ovat takuuvarmaa laatua ja antavat täysin mitoin paukkuja rahalle.
Lisää kuvia:
Tähdet: 4.0/4.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, Xbox Series S|X, PC
Genre: Toimintaseikkailu
Pelaajamäärä: 1 ja 3
Ikäraja: 16
Kehittäjä: FromSoftware
Julkaisija: Bandai Namco
Julkaisupäivä: 30.5.2025