Assassin’s Creed Shadows -peli lupailee entistäkin parempaa parkouria
Muinaiseen Japaniin sijoittuvassa Assassin’s Creed Shadows -toimintapelissä parkourista on tehty entistäkin vahvemmin osa sulavaa liikkumista.
Pelissä on kaksi erilaista hahmoa: kunnialliseen samuraiperintöön nojaava soturi Yasuke ja ninjamainen salamurhaaja eli shinobina toimiva Naoe. Molemmat hyödyntävät ketterää parkourmaista liikkumista, seinillä ja katoilla kiipeilyä sekä hurjia loikkia.
Alla olevalla videolla pieni esimerkki.
Tällä videolla esitellään pelin upeaa maailmaa.
Lue lisää pelin uusitusta liikkumisesta…
Julkaisijan esittelyteksti:
Korkeille paikoille kapuamisesta on hyötyä, sillä näin pelaaja voi hahmottaa ympäristöään ja tutkia ennalta tapahtumapaikkoja sekä seurata viholliskohteitaan. Olipa kyseessä Kioton kaupungin kadut tai linnan muurit Osakassa, ketterä parkourmainen liikkuminen ja kiipeily ovat keskeisessä osassa pelin tapahtumia sekä tehtäviä suorittaessa että vihollisilta paettaessa. Kissamaisen ketterä Naoe on kuin kotonaan feodaaliajan japanilaisen arkkitehtuurin parissa ja hyödyntää sujuvasti rakennusten ulokkeita liikkumiseen.
Parkouria tarvitaan myös hiippailussa ja vartioituihin linnakkeisiin soluttautuessa. Muurit ja tornit ovat perinteisesti tarkkaan vahdittuja. Niin tarkkaan vartioitua linnaa ei kuitenkaan olekaan, etteikö siitä löytyisi heikkouksia tai niin sanottuja sokeita kohtia. Näistä kyvykäs ja huomaamaton kiipeilijä voi livahtaa sisään.
Parkourmaiseen liikkumiseen löytyy mahdollisuuksia myös luonnosta erilaisten kallioiden ja puiden joukosta. Aina reitit eivät ole itsestäänselvyyksiä, vaan saattavat olla vaikkapa lehvästössä piilossa. Neuvokas ja tarkkaavainen pelaaja löytää nämä reitit ja hyödyntää ympäristöään luovalla tavalla myös liikkumiseen.
Peliä tehdessä ovat sen suunnittelijat kiinnittäneet erityistä huomiota pelihahmojen animointiin, kätevään tarttumiskoukkuun ja vaivihkaiseen liikkumiseen, kuten ryömintään. Assassin’s Creed Shadows onkin entistä monipuolisempi ja hienovaraisempi liikkumisen suhteen, sillä pelaaja voi hyödyntää rakennusten ja luonnon sekä varusteiden mahdollisuuksia aiempaa kattavammin. Pelaaja huomaa liikkumisen tuntuvan entistä luonnollisemmalta ja realistisemmalta.
On kuitenkin hyvä muistaa, että aivan kaikkia pintoja ja rakennelmia pitkin eivät päähahmotkaan kykene kiipeämään. Mikäli esimerkiksi seinissä ei ole kunnon otteita tai kiinnityskohtia, ei myöskään kiipeäminen niissä onnistu. Tällöin onkin hyvä etsiä vaihtoehtoisia etenemisreittejä.
Suosittu Assassin’s Creed -pelisarja jatkuu, kun pelistudio Ubisoft Québec vie pelaajat 1500-luvun Japaniin. Tämä tapahtumarikas vaihe Japanin historiassa on täynnä valtataisteluita yhdistymispyrkimysten varjossa. Pelaajille japanilaistarina näyttäytyy kahden keskushahmon silmin. Näitä ovat Igan provinssista kotoisin oleva ja salamurhaajan alkeita oppiva shinobi Naoe sekä historian legendoista tuttu samuraisoturi Yasuke. Kun näiden kahden protagonistin tiet risteävät keskenään ja samalla kohtaavat nimekkäitä hahmoja historian sivuilta, on luvassa ainutlaatuinen kokemus Japanin historiaa muuttavien tapahtumien myrskynsilmässä. Pelin iso ja avoin pelimaailma on täynnä upeita ja kiinnostavia paikkoja koluttavaksi. Lisäksi tapahtumaympäristöjen tunnelma vaihtuu sään ja vuodenaikojen mukaan tehden pelimaailmasta elävän ja elähdyttävän kokemuksen.
Assassin’s Creed Shadows (PEGI 18) julkaistaan 14. helmikuuta 2025 PlayStation 5- ja Xbox Series X/S -pelikonsoleille sekä Epic Games Store- ja Ubisoft Store -kauppapaikkojen kautta pc-tietokoneille. Lisäksi peli julkaistaan Apple-suorittimia käyttäville Mac-tietokoneille Mac App Store -kauppapaikassa. Julkaisun ohella peli tulee saataville Ubisoft+ -pelipalveluun.