Kelan etuuspalvelut jakautuivat neljään osaan
Kela organisoi vuoden alussa palvelutoimintaansa siten, että etuushakemusten käsittelyä hoitaa nyt neljä valtakunnallista palveluyksikköä. Alueellisten asiakaspalveluyksiköiden palvelualueisiin tulee pieniä muutoksia. Palvelukanavat ja -numerot eivät muutu.
Viime vuoden loppuun hakemusten ratkaisutyöstä vastasi viisi alueellista vakuutuspiiriä, mutta vuodenvaihteessa vakuutuspiirien toiminta päättyi.
Uudet valtakunnalliset palveluyksiköt ja palveluyksiköt ovat:
- Asumistuen ja perhe- ja työttömyysetuuksien palveluyksikkö
- Terveysperusteisten etuuksien palveluyksikkö
- Eläkkeiden ja kansainvälisten asioiden palveluyksikkö
- Perustoimeentulotuen palveluyksikkö
– Etuushakemusten ratkaisutyötä tekee noin 5 300 kelalaista. Uudistuksen tavoitteena on hoitaa etuuspäätösten käsittely asiakkaan näkökulmasta vielä aiempaakin sujuvammin valtakunnallisissa yksiköissä, kertoo palvelujohtaja Sari Hänninen.
Lisätietoa…
Asiakkaiden ja kumppaneiden palvelunumeroihin ei tule muutoksia.
– Asiakkaiden henkilökohtaisessa neuvonnassa painopiste on siirtynyt entistä vahvemmin puhelimeen. Viime vuonna palveluasiantuntijamme vastasivat yli kahteen miljoonaan asiakaspuheluun, toteaa palvelujohtaja Antti Jussila.
Kela neuvoo asiakkaita myös palvelupisteissä, OmaKelassa ja sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa ja Jodelissa.
Asiakaspalveluyksiköiden vastuulla olevat palvelualueet muuttuivat hieman vuodenvaihteessa. Kelan palvelut Keski-Suomessa siirtyivät keskisen asiakaspalveluyksikön vastuulle (aiemmin itäisen asiakaspalveluyksikön vastuulla) ja palvelut Keski-Pohjanmaalla siirtyvät läntisen asiakaspalveluyksikön vastuulle (aiemmin pohjoisen asiakaspalveluyksikön vastuulla).
Lähde ja kuva: Kela