Nämä ovat huijarien useimmin väärentämät brändit – myös Instagram nousi top 10 -listalle

Kyberturvayhtiö Check Point kertoo tuoreessa brändiväärennösraportissaan, että kyberhuijauksissa hyödynnetään nyt eniten kuljetusyhtiö DHL:n mainetta. Myös Instagram nousi loppukesällä ensi kertaa väärennetyimpien tuotemerkkien joukkoon.
Koko alkuvuoden ajan LinkedIn oli ylivoimaisesti maailman jäljitellyin brändi, mutta loppukesän aikana DHL kohosi väärennetyimmäksi brändiksi 22 prosentin osuudella.
Kalasteluhyökkäyksessä rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun yrityksen tai tuotemerkin verkkosivuja käyttämällä samantyyppistä domain-nimeä tai URL-osoitetta ja sukunäköistä ulkoasua. Väärennetylle verkkosivulle vievä linkki voidaan lähettää uhreille sähköpostitse tai tekstiviestinä. Uhri voidaan myös pyrkiä ohjaamaan väärennetylle sivulle verkkoselailun aikana tai väärennetyn puhelinsovelluksen avulla. Väärennetty verkkosivu sisältää usein lomakkeen, jonka tarkoitus on anastaa uhrin henkilö- tai maksutietoja tai salasanoja.
Useimmin väärennetyt brändit, Q3 2022
- DHL (mukana 22 prosentissa kaikista huijaussähköposteista)
- Microsoft (16 %)
- LinkedIn (11 %)
- Google (6 %)
- Netflix (5 %)
- WeTransfer (5 %)
- Walmart (5 %)
- Whatsapp (4 %)
- HSBC (4 %)
- Instagram (3 %).
Lähde: Check Point
Kuva: Pixabay