Peliarvostelu: Call of Duty: Modern Warfare III
Call of Duty: Modern Warfare III julkaistiin vain vuosi edellisen osan jälkeen. Voiko niin nopeasti tehty peli olla viimeisen päälle hiottua AAA-luokkaa? Itse asiassa MWIII oli heti julkaisussa toimivuudeltaan ja pelattavuudeltaan valmiimpi kuin monet muut suurpelit ovat olleet. Uutukainen tarjoaa grafiikoiden, äänimaailman, näyttelijäsuoritusten ja pelitoimintojen osalta sarjalle tutuksi tullutta laatua, mutta…
Yksinpelikampanja on harmillisen lyhyt, pelaajan taidoista riippuen vain noin 3-5 tuntia, eikä moninpelissäkään ole hirveän paljoa uutta ja mullistavaa. Kaikki kuitenkin toimii erittäin sulavasti ja zombitkin ovat tehneet paluun, nyt entistäkin paremmassa avoimen temmellyskentän pelimuodossa.
Avoimen maailman tyyli on uutta kampanjassa, jossa nyt seikkaillaan välillä royale-tyylisesti varusteita ja aseita kentältä noukkien sekä tehtäviä omaan tyyliin suorittaen. Voit joko rynnätä toiminnan keskelle aseet laulaen tai hiippailla hoitamaan tehtävän viekkaampaan stealth-tyyliin. Virheistä oppii ja pikkuisen hoksottimia käyttämällä tehtävät hoituvat varsin helposti. Kaikki eivät välttämättä innostu royale-tyylistä, koska avoimemmat alueet ja tehtävien vapaampi suorittaminen toki laajentavat kokemusta, mutta samalla hieman velottavat pelistä intensiivisyyttä ja vaaran tuntua.
Mutta palataan pelin alkuun, jonka tehtävää suorittaessa pelaaja kokee heti melkoisen yllätyksen. Pahuuden ruumiillistuma, Vladimir Makarov, vapautuu vankilasta ja käynnistää synkät suunnitelmansa. Tästä alkaa kissa ja hiiri -leikki, jossa Makarov tuntuu olevan aina askeleen edellä.
Kampanja jatkuu vanhalla tutulla porukalla. Kieroilla tempuillaan kolmatta maailmansotaa virittelevän Makarovin vastenmieliset siviileihin kohdistuvat hyökkäykset saavat TF141-iskuryhmän vakuuttumaan, että hänet on pysäytettävä, hinnalla millä hyvänsä. Makarovin hahmo jää pelissä sangen yksipuoliseksi koska, kuten aiemmin mainittiin, kampanja on jopa Modern Warfaren mittasuhteissa lyhyt.
Suuren tuotannon laatu on selvästi läsnä joka vaiheessa, ja tarinassa on kiinnostavia osioita, mutta ne juostaan läpi turhan nopeasti. Kampanja muistuttaa enemmänkin Modern Warfare II:n laajennettua lisäosaa (joka se ilmeisesti alun alkaen olikin) kuin täyden hinnan ykkösluokan peliä. Pauhaavaa elokuvamaista ”Hollywood-toimintaa” on edelleen mukana, mutta selvästi rajoitetummassa mittakaavassa kuin edellisissä osissa.
Yksittäiset ja enemmän aiempien osien tyyliset tehtävät putkijuoksumaisilla alueilla ovat kylläkin intensiivisiä. Vihollisen leiriin soluttautuminen ja myrkkykaasun vaikutuksen alta pakeneminen ovat erityisen kuumottavia kokemuksia.
Toiminnan tiimellyksessä pelaaja pääsee seikkailemaan myös naishahmoilla, mikä on mukavaa vaihtelua totuttuun äijämeininkiin.
Pelin ehkä muistettavin osio tapahtuu talvisissa olosuhteissa, kun lumikenttien keskellä yritetään selvitä muun muassa vihollisen tarkka-ampujista sekä raskaasti aseistetuista vihollislaumoista. Tiukka erikoistehtävä sukelluksissa jään alla tuo myös mukavaa vaihtelua räiskintään.
Juonen ja toiminnan puitteet olisivat voineet olla laajempia. Nyt tarina etenee pikamarssia ja vaikka pelissä on mm. snipuilua, räjäyttelyä, sinkoilua, kameravalvontaa ja tulitusta yläilmoista, näitä osa-alueita vain liippaistaan pinnalta, eikä niihin oikein pääse kunnolla syventymään, varsinkaan tarkka-ammuntaan, joka on ollut tärkeämmässä asemassa edellisissä osissa.
Peli on entistäkin komeampi ja toimii kuin unelma. Monet ovat varmasti iloissaan, että sprintin ja lataamisen voi nyt keskeyttää. Pelikokemusta silti hieman häiritsee entistä koreammassa paketissa tarjoiltu vanhan toisto. Kampanjan avoimet tehtävät huhkitaan Verdanskissa eli alkuperäisen Call of Duty: Warzonen battle royalin kartalla, pieni osa kerrallaan.
Loppuspektaakkeli jää tällä kertaa melko helpoksi, eikä se sarjalle epätyypillisesti ole kovin mahtipontinenkaan. Tarina tuntuu loppuvan kesken ja tärkeä traaginen tapahtuma jää liian vähälle huomiolle. Lopputekstien välissä saadaan kuitenkin päätös eräälle kakkososan juonenkäänteelle.
Yksinpeli sikseen, sillä moninpeli on loppujen lopuksi se varsinainen syy, miksi useimmat ostavat Modern Warfare III:n, eivätkä he tule pettymään. Entistäkin paremmaksi hiottu verkkopeli lukuisine pelimuotoineen toimii erittäin hyvin. Uusia aseita on peräti 37. Samalta sohvalta voi pelata kaverin kanssa co-opia ja aseiden käsittely on entistäkin sujuvampaa entistä vähemmän häiritsevine rekyyleineen. Parempia aseita ja varusteita saadaan suorittamalla päivittäisiä tehtäviä. Tämä antaa jatkuvasti tekemistä, joka ei pakotettuna kuitenkaan välttämättä ole kaikkien mieleen. Jos ihmisvastustajat tuntuvat välillä liian haastavilta, hauskaa vaihtelua voi käydä ottamassa Zombi-pelimuodosta.
Moninpeli tulvii aiemmista CoD-peleistä tuttuja karttoja, kuten nostalgiset Terminal ja Rust, mikä tuskin pelisarjan veteraanejakaan haittaa. Mukavana lisänä on se, että edellisessä osassa tuunattu hahmo aseineen on suoraan pelaajan käytössä tässäkin pelissä.
Graafisesti ja toiminnallisesti takuuvarman laadukkaasti toteutetussa sekä hyvin näytellyssä yksinpelissä ei päästä totutun eeppisiin mittasuhteisiin ja tarinakin tyssää kesken, mutta Modern Warfare III:n kruununjalokivi eli monipeli paikkaa puutteita. Kampanja ei ole täyden hinnan väärti, sillä sen voi rykäistä läpi vaikka yhdessä illassa. Monipelissä puolestaan riittää entistäkin parempaa tekemistä, haasteita ja kiihkeitä taisteluita pitkiksi ajoiksi.
Tasaisin väliajoin päivityksiä saavasta moninpelistä toimii hyvänä esimerkkinä 6.12. alkanut Season 1, jossa saatiin mm. uusia karttoja, operaattoreita, pelimuotoja sekä aseita. Alla ensimmäisen kauden traileri.
Lisää kuvia pelistä:
Tähdet: 3.0/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, PC
Genre: Ensimmäisen persoonan räiskintä
Pelaajamäärä: 1-2 (+moninpeli)
Ikäraja: 18
Kehittäjä: Sledgehammer Games, Infinity Ward
Julkaisija: Activision
Julkaisupäivä: 10.11.2023