Peliarvostelu: Company of Heroes 3
Sotajoukkojen komentamista hyökkäyksiin, eliittisotilaiden ja raskaiden panssarivaunujen käskytystä, tukikohdan varustelua, ilmatuen kutsumista tarvittaessa ja tunne hallita sodan tapahtumia. Siinä pääelementit, jotka tekevät Company of Heroes 3 -pelistä mielenkiintoisen, niin yksin kuin porukallakin pelattaessa.
Videopelimaailmassa strategista sodankäyntiä sisältävät julkaisut tuntuvat allekirjoittaneelle juuri nyt hyvin tuoreilta, vaikka olenkin esimerkiksi Command & Conquer -pelisarjan veteraaneja. Viimeisin saman genren peli on nimittäin niinkin kaukaa kuin Command & Conquer Red Alert 2:n ajoilta, jolloin molemmat kampanjat tuli läpäistyä lukemattomia kertoja. Kampanjoita on niin ikään kaksi myös Company of Heroes 3:ssa, jossa inspiraation lähteinä toimivat Libyan ja Egyptin alueet toisen maailmansodan aikana. Kampanjat voi ilahduttavasti läpäistä niin yksin kuin myös yhteistyöpelinä verkon ylitse kaverin kanssa.
Monia taatusti mietityttää, miten monipuolisen sotakoneiston johtaminen tapahtuu sujuvasti Playstation 5 -alustalla, ja sama ajatus oli itsellänikin kielen päällä uutukaista aloittaessani. Helpoin vaihtoehto on harkita hiiren ja näppäimistön käyttöä, joka nopeuttaa taistelukentän tapahtumia huomattavasti. DualSensellä operoivien ei pidä kuitenkaan huolestua, sillä ominaisuuksista löytyy niin sanottu taktinen tauko, joka helpottaa seuraavan manööverin valintaa huomattavasti elävässä tilanteessa. Asetus on ohjaimen osittaisten hitauksien vuoksi erittäin tärkeä, vaikka kapulasta pystyykin kätevästi valitsemaan useiden ryhmien, kuten jalkaväen, panssarivaunujen, korjausporukan ja vaikkapa kenttätykkien välillä varsin nopeasti. Tällöin kuva siirtyy halutun yksikön kohdalle silmänräpäyksessä. Toki jotain jää puuttumaan, mikäli taukoilua harrastaa jatkuvasti, sillä ennemmin haluaisi tilanteen soljuvan eteenpäin reaaliajassa “shakinpeluun” sijaan.
Pelattavuuden kannalta Company of Heroes 3 vaatii alkuun totuttelua, sillä toimintoja on runsaasti. Helpoimpaan osastoon kuuluvat joukkojen lisääminen, kevyet aluevaltaukset, ryhmien taktinen sijoittelu ja perusrakennusten kyhääminen. Kun mukaan astuvat ajoneuvojen korjaaminen, reittipisteiden ohjelmointi käskyjen kera usealle porukalle ja esimerkiksi siirrettävien kenttätykkien ja ilmatuen pyytäminen, joutuu ennen rutiinin omaksumista hieman miettimään, että miten toiminnot tehtiinkään. Kaikki olennaisimmat kohdat opetetaan tutoriaalissa, jonka jouduin käymään kahdesti läpi, sillä yksi kerta ei riittänyt muistamaan jokaista asiaa. Kynnyksenä englannin osaaminen ja etenkin tiettyjen sotatermien opettelu vaaditaan, vaikka pelkillä kuvakkeilla, omatoimisella opettelulla ja ohjainkartalla pärjääkin kohtalaisesti. Myös tallentaminen missä tahansa tehtävän kohdassa onnistuu, joka ilahduttaa hektistä elämää viettäviä ja tämäntyyppisistä peleistä vähemmän kokemusta omaavia.
Sitä jäin hieman kaipaamaan, että taistelukenttää voisi zoomata hieman kauemmas, jolloin saisi paremman näkymän isossa kuvassa. Onneksi taktinen minikartta kuitenkin näyttää omien ja vihollisjoukkojen yksiköiden sijainnit siltä osin, kun kartta on avattu tai vihollisen toimintaa havaittu. Varsinainen sotaoperaatioiden ja yksiköiden ohjaaminen on viihdyttävää ja realistisen oloista. Eniten kehuja jaan äänimaailmalle, keskivertoa paremmalle ulkoasulle ja tekniselle toimivuudelle, vaikka joitakin pieniä vikoja esiintyi etenkin parin ensimmäisen viikon aikana. Nämä on kuitenkin saatu päivityksillä kuntoon.
Kokonaisuutena Company of Heroes 3 on keskivertoa parempi julkaisu. Kampanjat eivät ole kovin pitkiä, sillä kahden pitkähkön tutoriaalikartan jatkona päätehtäviä on vain 8 kappaletta. Operaatiot eivät kuitenkaan missään nimessä ole lyhyitä, joten pelattava ei heti lopu kesken, ja kampanjan ohella vaihtoehtona on suunnata taisteluun myös muita ihmisiä vastaan. Lopputulemana on oikein viihdyttävä julkaisu, josta välittyy taistelun tuntu kotisohvalle asti. Eikä sotaherrana toimiminen tunnu stressaavalta senkään puolesta, että omat joukot osaavat myös puolustautua oma-aloitteisesti, mikäli ne havaitsevat vastapuolen joukkojen liikettä. Vaikka 2. maailmansodan teemaa onkin käytetty lukemattomia kertoja videopeleissä, niin miksipä toimivaa teemaa ei hyödynnettäisi tähän tapaan. Suositus sotapeligenrestä kiinnostuneille.
Tähdet: 4.0/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, Xbox Series X|S, PC/Windows
Genre: Reaaliaikainen strategia
Pelaajamäärä: 1–4 (verkossa)
Ikäraja: 18
Kehittäjä: Relic Entertainment
Julkaisijat: Relic Entertainment, Sega
Julkaisupäivä: 30.5.2023