Peliarvostelu: Exoprimal
Capcomin julkaisema Exoprimal muistuttaa trailerien pohjalta huippusuositun Overwatchin ja tarinapohjaisen Alien: Fireteam -pelin miksausta, sillä näissä kaksi joukkuetta kamppailee toista tiimiä vastaan tuliaseiden ja kykyjen voimalla. Kyseessä on oikein virkistävä tuulahdus pelimaailmaan, mutta aivan verkkomoninpelien terävimpään kärkeen ei päästä.
Exoprimalin idea on hyvin yksinkertainen, sillä tavoitteena on pyrkiä nujertamaan oman tiimin kimppuun käyvät dinosauruslaumat niin nopeasti kuin mahdollista. Tästä saadaan esimakua lyhyehkössä tutorial-osuudessa, jossa kelpaa harjoitella erilaisten hyökkäyshahmojen, kestävämpien tankkien ja tiimin tukihahmojen kykyjä, liikkumista ja myös dinosauruksena olemista. Luit oikein, eli pelissä on mahdollista rymytä vaikkapa tyrannosaurus Rexin hahmossa. Löytyypä pelistä myös pieni sotilastukikohta, jossa harjoitusvastuksia saa kurmoottaa niin paljon kuin sielu sietää. Harjoittelun myötä toimintaan lähteminen helpottuu huomattavasti, vaikka todellinen taistelu onkin aivan erilaista.
Pelimuotoja Exoprimalissa on vain kaksi, mutta ne ovat lähes samanlaisia viimeistä kohtaamista lukuun ottamatta. Niiden erona joko kohdataan valtava dinosauruslauma tai sitten toinen ihmispelaajien viiden hengen ryhmä lopullisen voittajan ratkaisemiseksi. Nopeammin dinot maahan niittänyt tai toisen joukkueen hävittäminen ratkaisevat voittajan. Sanomattakin on selvää, että toisen ihmistiimin kohtaaminen on näistä kiehtovampi – etenkin, kun peli arpoo molemmista joukkueista yhden onnekkaan, joka kohtaa vastustajat jykevän dinosauruksen hahmossa.
Taistelun tiimellyksessä peli ei anna muuta tietoa vihollistiimin etenemisestä kuin miten pitkälle toinen joukkue on edennyt. Jokaisen taisteluosion jälkeen ruutuun tuleva teksti ja taustaääni kertovat, missä mennään, eli onko oma tiimi edellä vai jäljessä. Harmittavasti toisen tiimin kiinni kurominen on tavallisesti erittäin vaikeaa, mikäli pelaajat eivät osaa hyödyntää omaa potentiaaliaan riittävän hyvin, joten varsin usein voittajajoukkue on käytännössä jo ensimmäisten osuuksien jälkeen selvillä. Kyseinen tasapaino-ongelma syö hieman nautintoa, vaikka itse toiminta onkin erittäin kivaa. Yksi askel parempaan suuntaan saattaa olla päivityksen myötä peliin saapuneet variaatiot eri exoasuista, joilla haettaneen juuri parempaa tasapainoa ja myös lisää syvyyttä koitoksiin.
Kamppailujen välissä kulutetaan aikaa omassa kotitukikohdassa, jossa voidaan muun muassa avata erilaisia parannuksia mech-hahmoille taisteluista kerättävän kokemuksen avulla. Samassa paikassa päästään ihailemaan myös historiallisia hetkiä, jotka ovat taustoista kiinnostuneille Exoprimalin parasta antia, vaikka raaka toiminta onkin pelin pääidea. Hyvin kerrotut taustatarinat sivujuonineen mainion ääninäyttelyn kera ovat kuin pieniä, ansaittuja lepohetkiä, joiden aikana saadaan syvällisempää kuvaa taustalla olevasta päätarinasta luku kerrallaan.
Exoprimalia ei voi sanoa keskinkertaiseksi tuotokseksi, mutta siitä puuttuu silti koukuttavia asioita, joita saman lajityypin kuninkaat tarjoavat. Eli niitä, jotka saavat palaamaan pelin pariin yhä uudestaan. 60 euron hintalappu tuntuu korkeahkolta sisällön kapeuteen nähden, kun suurin voittamisen jännitys puuttuu ja ainoa pelimuoto alkaa varsin nopeasti toistamaan itseään. Lyhyesti voi tiivistää, että nyt pelissä on vasta hyvä perusrunko alla, ja siihen saadaan kenties uusia pelimuotoja ja lisää vetovoimaa tulevaisuudessa päivitysten kautta. Mikäli dinolaumojen lahtaaminen, kolme eri hahmoluokkaa taistelijoineen ja liuta erilaisia exoasuja kuulostaa kiehtovalta, voi Capcomin uutukaista varovasti suositella.
Tähdet: 3.5/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5 PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S, xCloud, PC/Windows
Genre: Taistelupeli, kolmannen persoonan ammuntapeli
Pelaajamäärä: 1 (verkossa vakiona 5 pelaajan tiimit)
Ikäraja: 16
Kehittäjä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Julkaisupäivä: 14.7.2023