Peliarvostelu: Steelrising
Useimmat pelimaailmaa tuntevat tietävät FromSoftwaren Souls-julkaisut. Steelrising poimii onnistuneesti parhaita paloja Souls-pelien maailmasta, ja viihdyttää taistelu- ja seikkailupelien ystäviä omalla ja innovatiivisella teemallaan.
Seikkailun alkajaisiksi siirrytään vuosisatoja taaksepäin, jolloin Ludvig XVI hallitsi Ranskassa. Hovin tiloissa käydyn vuoropuhelun myötä katseet suuntautuvat robottihahmoon, valtakunnan viimeiseen salaiseen aseeseen ja toivoon, jolle valitaan oma identiteetti. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa omalle pelityylille parhaiten sopivaa taistelijaa. Vaihtoehtoja on riittävästi, alkaen raskaita iskuja jakavasta lähitaistelijasta aina ketterämpään soturiin, jota voi kehittää oman makunsa mukaisesti seikkailun edetessä.
Taistelu voi tuntua aluksi kankeahkolta, mutta toisaalta se sopii Steelrisingin teemaan, sillä vihulaiset ovat samaa lajityyppiä kuin oma peltipäällysteinen sankaritar. Miespuolisella hahmolla pelaamaan tottuneet joutuvat pettymään, sillä valittavissa on vain naisrobotteja. Oikeilla ajoituksilla ja vihollistuntemusta parantamalla on eniten merkitystä pelikokemuksen kannalta. Kevyiden ja raskaiden iskujen vuorottelu, oikea-aikaiset väistöt ja mahdollisten kaukoaseiden hyödyntäminen ovat avainasemassa. Souls-tyyppisesti maailma “nollautuu” jokaisen kuoleman tai välitallennuspisteellä levähtämisen jälkeen, joka tarkoittaa myös vihollisten palautumista syntysijoilleen. Tekemällä kuitenkin oppii ja saa sitä kautta onnistumisen tunteita – tämä on iso osa pelin viehätystä ja vetovoimaa.
Ulkoisesti Steelrising on mallinnettu upeasti 1700-luvun teemaan. Ajalle tyypilliset kaupungit, synkät luolastot, jykevät linnoitukset ja kaduilta löytyvä rekvisiitta sopivat siihen loistavasti. Maisemanvaihdokset piristävät myös seikkailua, kun alun leppoisat puutarhat ja metsiköt vaihtuvat synkempiin maisemiin. Kokemuksen kautta tulevat elävästi mieleen esimerkiksi Bloodborne– tai Dark Souls 3 -pelit. Ulkoista habitusta tukee tyylikäs äänimaailma, jossa etenkin taistelumusiikki isompien kohtaamisten yhteydessä kerää ylistystä allekirjoittaneen korvissa.
Oikeastaan ainoa hieman harmillinen asia pilaa Steelrising-kokemusta, ja se koskee nimenomaan taisteluita. Vaikka ne ovat parhaimmillaan monipuolisia, taktisia, verta, hikeä ja kyyneliä nostattavia, niin taistelun tuntu ei ole samalla tasolla kuin perinteisissä miekankalisuttelua sisältävissä seikkailuroolipeleissä. Robottiteemasta johtuen verellä ei päästä mässäilemään, mutta ajatuksena lähinnä huvittaa, kun ajattelee vastustajan tirskauttavan öljyt sisuksistaan pihalle kaatuessaan tantereeseen. Lyhyesti voi tiivistää, että iskut eivät saa aikaan tarpeeksi tyydytystä osuessaan, ellei sitten vastustaja jollain tavalla retkahda sijoiltaan voimakkaan tai kriittisen lyönnin vastaanotettuaan.
Kokonaisuutena Steelrising on kuitenkin erinomainen ja omia vahvuuksiaan hyödyntävä seikkailupeli. Se palkitsee pelaajaa sopivilla tavoilla, kuten välitallennuspisteillä, oikopoluilla, paremmilla varusteilla ja onnistumisen tunteilla, vaikka eteneminen olisikin paikoin vaikeaa.
Myös tutkimisen vapaus, seikkailua pohjustavat tarinatuokiot välivideoiden kera, monipuolinen aseiden käyttömahdollisuus ja oman hahmon parantelu lisäävät vetovoimaa. Itse pidän julkaisua yhtenä vuoden parhaista yllättäjistä omassa peligenressään. Vahva suositus lajityypin ystäville.
Tähdet: 4/5
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, Xbox Series X/S, PC
Genre: Toimintaroolipeli, seikkailupeli, taistelupeli
Pelaajamäärä: 1
Ikäraja: 15
Kehittäjä: Spiders
Julkaisija: Nacon
Julkaisupäivä: 8.9.2022