Uusia kotimaisia pelijulkaisuja ja päivityksiä

Heinäkuussa 2025 nähtiin joukko jännittäviä kotimaisia pelijulkistuksia, mukaan lukien Rovion Angry Birds Bounce ja Vaki Gamesin VR-ammuskelupeli Quantum Threshold. Kohokohtiin kuuluivat myös tuleva mobiiliräiskintä Riftbusters, nostalginen tasohyppely Longtail!! sekä rytmipohjainen roguelike KILLBEAT. Kluk Digital puolestaan pyrkii tarjoamaan uudenlaista empatiaan perustuvaa pelattavuutta solarpunk-selviytymispelillään Windpunk.
Uudet pelijulkaisut ja päivitykset heinäkuussa 2025
• Rovio julkaisi Angry Birds Bounce -pelin Apple Arcade -pelipalvelussa. Peli tuo raikkaan, tiiliä rikkovan vivahteen rakastettuun Angry Birds -pelimaailmaan.
• Vaki Games on julkaissut VR-pelin Quantum Threshold Steamissa ja Meta Questilla. Peli on yksinpelattava VR-ammuskelupeli, jossa on roguelike-elementtejä ja pyörätuolilla liikkumista.
• Phantom Gamelabsin kehittämä Riftbusters on nyt ennakkoon rekisteröitävissä ja tulee saataville maailmanlaajuisesti 3. syyskuuta 2025. Peli on mobiililaitteille suunniteltu yhteistyöpohjainen toimintaroolipeli.
• Hologram Monster on julkaissut Steam-sivun ja uuden trailerin PS2- ja GameCube-ajan klassikkojen inspiroimasta Longtail!!-tasohyppelypelistä. Pelissä pelaaja on liskohahmo Longtail, joka ratkoo pulmia, löytää kadonneita voimia ja tapaa liudan uusia ystäviä.
• Kalma Games on julkaissut rytmipohjaisen KILLBEAT-ammuntapelin. Ammu, lataa ja tapa musiikin tahdissa nopeatempoisessa roguelike-pelissä.
• Null Vector Studios on julkaissut loppuvuodesta julkaistavan Astro Protocol -avaruuspelin Steam-sivun ja pelidemon. Astro Protocol on vuoropohjainen 4X-strategiapeli, jossa jokainen peli kestää 1–2 tuntia.
• MiTale on julkaissut Willow Guard -roolipelinsä Humble Bundleen. Steamissa keväällä julkaistu tarinavetoinen roolipeli on samalla haastava ja palkitseva hack-n-slash-toimintapeli.
• Black Smoke Studios on julkaissut demon Desert Race Adventures -pelistään. Se on strateginen ralliseikkailupeli, jossa on roguelike-elementtejä.
Windpunkin tulevaisuudessa ympäristön ennallistaminen on mahdollista vaikeuksista huolimatta
Kluk Digital on suomalainen soolokehittäjä, joka luo indiepelejä keskittymällä ajatuksia herättäviin peleihin. Tulossa oleva peli Windpunk on lämminhenkinen selviytymispeli, jossa elvytetään hajonneen, pienen avoimen maailman jäänteitä muuttuvassa ekosysteemissä. Alun perin nimellä Wasteland Waste Disposal tunnettu Windpunk syntyi turhautumisesta ekologisten ongelmien reagoimisen hitauteen.
Kehittäjä ja perustaja Harri Kukka kertoo ajatuksiaan siitä, miten pelin idea syntyi.
– Oman pitkän ilmastoahdistuksen lisäksi Nausicaä-elokuvan ekokatastrofaalinen maailmanloppu on ollut iso inspiraation lähde. Mielestäni pelko ja selviytyminen vastaan empatia ja yhteistyö on aika alikäytetty perusasetelma maailmanlopun selviytymispeleissä. Halusin kokeilla, mitä tapahtuisi, jos pelissä ei mentäisi pelkän uhkien väistelyn ja resurssien hamstraamisen kautta, vaan myös empatian, korjaamisen ja yhteisön rakentamisen näkökulmasta. Peli ei sinänsä kiellä pelaajaa selviytymästä väkivaltaisesti, mutta pasifismi on silti optimaalisin strategia.
– Lähtökohta oli tehdä jotain, joka kommentoi maailman ekologista tilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Monet mekaniikat nojaavat solarpunk-estetiikalle tyypilliseen realistiseen kuvitelmaan siitä, mikä voisi olla kestävää ja mahdollista. Yksi suurista suunnittelullisista haasteista on ollut luoda avoimeen maailmaan reaktiivinen, virtuaalinen ekosysteemi. Ekosysteemin muutokset tapahtuvat nopeutetusti, jotta pelaaja saa välitöntä palautetta teoistaan. Tämä ei tietenkään ole lähellekään todellinen malli luonnosta, mutta pelisuunnittelun kannalta se tekee pelaajan vaikutuksesta ymmärrettävämpää ja mielekkäämpää, sekä käsittelee kuitenkin näitä ydinaiheita. Ekosysteemin korjaamisen lisäksi uusiutuvat ja erityisesti tuulienergia on myös osa pidempää Powermeta-peliä.
Habbo juhlii 25-vuotissyntymäpäiväänsä
Habbo on yksi alkuperäisistä virtuaaliyhteisöistä ja nyt se juhlistaa hopeajuhlaansa koko elokuun kestävällä tapahtumalla. Se on suunniteltu ilahduttamaan sekä vanhoja faneja että uteliaita uusia tulokkaita. Elokuun ajan #Habbo25-tapahtuma tarjoaa yhdistelmän nostalgisia paluita, yhteisöjuhlia ja täysin uusia ominaisuuksia aina klassisesta huoneiden rakentelusta ja keräilyesineistä puettavaan teknologiaan ja arvontoihin, joita järjestetään TikTokissa, Instagramissa ja X:ssä.
– Habbon 25-vuotisjuhla on meille valtava hetki, sanoo Habbon tuotejohtaja Mika Timonen.
– Hyvin harva verkkoyhteisö pääsee näin pitkälle, ja vielä harvempi pysyy näin aktiivisena. Pelaajiemme intohimo ja luovuus on pitänyt Habbon elossa kaikki nämä vuodet. Tämä vuosipäivä on yhtä paljon heidän juhlansa kuin itse pelin.