Mazdalta poikkeuksellinen lataushybridi – polttomoottori lataa akkua
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV yhdistää täyssähköauton ja sarjahybridin parhaat puolet. Auton sähköinen toimintamatka on 85 kilometriä, jonka jälkeen matkaa voi jatkaa vielä jopa yli 600 kilometriä kiertomäntämoottorin antaessa virtaa ajoakulle.
Toimii kuin sähköauto
Mazdan uudessa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV:ssä lähtökohtana on sähköauto. Toimintamatka sähköllä on 85 kilometriä (WLTP). Kun virta loppuu, käynnistyy generaattorina toimiva kiertomäntämoottori antamaan virtaa ajoakulle.
Lähes kaikki lataushybridit ovat rinnakkaishybridejä, eli auto liikkuu sekä poltto- että sähkömoottorin voimalla. Usein lähtökohtana onkin ollut polttomoottorinen auto, johon on lisätty sähkömoottori avuksi.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV puolestaan on sarjahybridi, joka liikkuu aina sähkömoottorilla. Polttomoottori, tässä tapauksessa kiertomäntämoottori, on autossa vain generaattorina lataamassa tarvittaessa ajoakkua sähkömoottorin tarpeisiin.
Pienikokoinen, mutta tehokas moottori
Mazda päätyi tähän ratkaisuun, sillä sähköauton toimintamatkaa ei haluttu venyttää asentamalla autoon energiasisällöltään suurta ajoakkua.
Yksikammioisen kiertomäntämoottorin iskutilavuus on 830 cm ja teho 55 kilowattia (74 hv). Kooltaan moottori on paljon pienempi kuin yhtä tehokas polttomoottori.
Sähkömoottorin teho on 125 kilowattia (170 hv) ja auto kiihtyy nollasta sataan 9,1 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 140 km/h. Yhdistetty kulutus on vain 1,0 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö 21 g/km (WLTP).
17,8 kilowattitunnin ajoakun voi ladata yksivaihe- tai kolmivaihevirralla. Lataus 20 prosentista 80 prosenttiin kestää eri lataustavoilla 25 minuutista puoleentoista tuntiin.
MX-30 e-Skyactiv R-EV toimii myös enimmillään 1500 watin energialähteenä. Ominaisuudesta on hyötyä niin retkeillessä kuin työtä tehdessä tai vaikkapa virtakatkon yllättäessä kotona.
Mazda valmistaa myös rajoitetun erän MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R -erikoismallia, jossa on pieniä eroja yksityiskohdissa ja korin värityksessä.
Ennakkomyynti on käynnistynyt ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesän kynnyksellä.
Mallien hinnat ovat 39 499 – 45 726 euroa.
Lähde ja kuvat: Mazda