Kotimaisen oluen syöksykierre jatkuu – myynti laski viime vuonna 13,6 miljoonaa litraa
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliito on julkaissut tietoja jäsenyritystensä viime vuoden myynneistä.
Suomalaisia panimojuomia myytiin vuonna 2022 yhteensä 836,7 miljoonaa litraa. Alkoholijuomien myynti laski yli 3 prosenttia, mutta virvoitusjuomien ansiosta panimojuomien kokonaismyynti nousi yhteensä 0,02 prosenttia.
Alkoholijuomissa litramääräisesti suurin pudotus tapahtui oluen myynnissä, joka väheni 13,6 miljoonalla litralla eli 3,9 prosentilla.
– Korkea verotus on saanut ihmiset tilaamaan juomat netistä ja tuomaan matkustajatuontina Virosta. Oluen myynti on laskenut useita vuosia, kun samaan aikaan matkustajatuonti on kasvussa ja netistä tilataan enimmäkseen nimenomaan olutta. Alkoholiveronkorotuksiin meillä ei ole varaa, jos halutaan, että jatkossakin Suomessa työllistetään ja tuotetaan olutta, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Panimojuomien kotimaanmyynti 2022
Juoma | 2022 | 2021 | Muutos | Muutos |
milj. l. | milj. l. | milj.l. | % | |
Olut | 333,7 | 347,3 | -13,6 | -3,9 |
Siideri | 21,4 | 22,8 | -1,3 | -5,8 |
Long drinkit | 54,5 | 52,8 | 1,7 | 3,1 |
Virvoitusjuomat | 315,2 | 301,0 | 14,2 | 4,7 |
Kivennäisvedet | 111,9 | 112,7 | -0,8 | -0,7 |
Kokonaismyynti | 836,7 | 836,5 | 0,2 | 0,02 |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff).
Kuva: Pixabay