Peliarvostelu: Assassin’s Creed: Shadows

Assassin’s Creed: Shadows on yksi parhaista ellei jopa paras tähän mennessä julkaistu Assassin’s Creed -peli.
Supersuosittu pelisarja alkoi kärsiä jonkinmoisesta ähkystä, kun pelien tehtävät ja kartat alkoivat paisua megalomaanisiin mittasuhteisiin ja satoihin pelitunteihin, kuten Assassin’s Creed: Valhallassa. Assassin’s Creed: Shadowsin kartta on suuri, mutta siinä ei mennä liiallisuuksiin, ja se on varsin sisältörikas. Pelin näyttämönä toimii feodaalinen Japani, jossa vilisee mm. shinobeita, samuraita ja ronineja.
Teknologian turmelemattoman historiallisen Japanin maisemat ovat kerrassaan silmiä hivelevän kauniita. Vivahteikasta vaihtelua tuovat myös vuorokauden sekä vuodenaikojen vaihtelut pelisessioiden aikana.

Assassin’s Creed: Shadows huokuu laatua, ja se on ensimmäinen sarjansa edustaja, joka on tarjolla ainoastaan uuden sukupolven konsoleille ja tietokoneille. Jopa PS5 Pron kyvykkyydet on huomioitu pelin tarjoamana entisestäänkin parempana laatuna. Peli ei aivan yllä esim. Horizon: Forbidden Westin tai Death Strandingin huikealle tasolle, mutta sen laatu on selkeä parannus verrattuna sarjan edellisiin tuotoksiin.
Pelissä operoidaan kahdella hahmolla, joiden pelitavat ovat hyvin erilaiset. Naoe on tappavan ketterä shinobi-salamurhaaja, joka noudattaa assassiinien keinoja, kun taas Yasuke on tankkimainen samurai, joka pystyy rymistelemään kerralla isommankin joukon läpi. Molemmilla on erilaiset liikkeensä ja oma tarinansa.
Sen lisäksi, että varsinainen päähahmo on nainen, kaksi milloin tahansa pelattavissa olevaa hahmoa tuo pelisarjaan tervetullutta ja mukavaa vaihtelua. Hahmot ovat aluksi toistensa vastustajia, mutta erilaiset käänteet johtavat epätavalliseen liittoutumaan, ja kaksikko ottaa taitonsa käyttöön matkalla kohti yhteistä päämäärää.

Peli varmasti miellyttää entistäkin enemmän naispuolisia pelaajia, jotka tuskin ainakaan panevat pahakseen, että pelisarjassa ensi kertaa esiteltävään itse rakennettavaan tukikohtaan voi kerätä massiivisen silitettävien lemmikkien kokoelman. Sinne voi ystävien lisäksi asuttaa esim. söpöjä kissoja, koiria, possuja ja peuroja.

Pelattavuus uutukaisessa on sulavaa ja suorastaan miellyttävää. Vaikeustasoja on monia, mutta normaalillakin tasolla hahmo on kehittelyn jälkeen melkoinen supersankari, joka pystyy tyhjentämään kokonaisen linnakkeen vastustajista. Toki siihen vaaditaan taitoa ja pelisarjalle tyypillistä hiippailua. Portista sisään rymistely ja koko linnakkeen haastaminen kerralla ei sentään onnistu tuosta vain.

Pelissä oli vielä julkaisun jälkeen jonkin verran bugeja, joita korjattaneen ajan myötä. Ne eivät juurikaan pilaa pelikokemusta, vaan aiheuttavat pikemminkin naurunrömähdyksiä, kun esim. yhtäkkiä taivaalta rupeaa satamaan laivoja tai koira muuttuu kahdella jalalla seisovaksi koiralta näyttäväksi ihmiseksi.
Päätarinan kesto on pelitavasta ja -taidoista riippuen noin 30-50 tuntia, mutta pelin parissa saa helposti kulumaan vaikka satakin tuntia.
Assassin’s Creed: Shadows -pelin tarina ja perusidea ovat luonnollisesti melko samankaltaisia kuin muissakin AC-peleissä, vaikkakin kahden pelaajan mahdollisuus tuo tervetullutta vaihtelua. Pelattavuus toimii entistäkin paremmin ja hyviä uusia elementtejä on tuotu mukaan. Esimerkiksi tukikohdan rakenteluun huomaa tulleensa käyttäneeksi yllättävän paljon aikaa, ja pelitunnit ropisevat kuin huomaamatta. Ennen seuraavaa sessiota alkaakin jo tulla ikävä uusiin tutkimusretkiin historialliseen Japaniin. Ja se jos mikä on hyvän pelin merkki.
Kokonaisuutena Assassin’s Creed: Shadows on ehkä pelisarjan paras tuotos, ainakin helpoiten ja mukavimmin pelattava. Upeista grafiikoista, hyvästä ääninäyttelystä sekä feodaalisen Japanin kulttuurin kiemuroista ei ainakaan haittaakaan ole. Kyseessä on siis pakko-ostos, jos aihe vähänkään kiinnostaa.
Lisää kuvia:
Tähdet: 5.0/5.0
Testialusta: PlayStation 5
Saatavuus: PlayStation 5, Xbox Series S|X, PC, Mac
Genre: Toimintaseikkailu
Pelaajamäärä: 1
Ikäraja: 18
Kehittäjä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Julkaisupäivä: 20.3.2025