Suomalaisia puhelinnumeroita käytetään hyväksi huijauksissa – Traficom saanut kymmeniä ilmoituksia
Traficomin Kyberturvallisuuskeskus kertoo saaneensa viime viikkoina kymmeniä ilmoituksia suomalaisten puhelinnumeroiden käytöstä huijaus- ja häiriöpuheluissa.
Huijarit väärentävät soittajan puhelinnumeron vastaamaan esimerkiksi suomalaista jo käytössä olevaa puhelinnumeroa, koska kotimaasta tulevat puhelut ovat monille ulkomaalaisia uskottavampia ja uhri vastaa niihin suuremmalla todennäköisyydellä.
Huijauksessa soittaja voi esimerkiksi esittää olevansa teknisestä tuesta ja väittää, että hänen täytyy ottaa etäyhteys vastaajan tietokoneelle, johon täytyy asentaa etäyhteystyökalu. Näin ei tule toimia, koska vaarana on esimerkiksi henkilökohtaisten tietojen päätyminen rikolliselle. Väitetty etäyhteystyökalu voi myös olla haittaohjelma. Soittaja voi esiintyä myös pankin asiakaspalvelijana, jolloin tavoitteena voi olla pankkitunnusten anastaminen tai suora pääsy verkkopankkiin.
Yleisiä hälytysmerkkejä ovat mm. soittajan kiire asiansa suhteen sekä henkilötietojen ja pankkitunnusten kyseleminen.
– Omia tietoja ei pidä antaa tuntemattomalle kyselijälle, muistuttaa Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Niclas Koskinen.
Jos omaa puhelinnumeroasi on käytetty vastaavanlaisissa tapauksissa, ole yhteydessä operaattoriisi. Jos jouduit huijauspuhelun uhriksi ja soittajalla on ollut pääsy puhelimeesi tai tietokoneellesi, käy tarkistuttamassa laitteet mahdollisten “takaovien” varalta. On myös suositeltavaa olla yhteydessä pankkiin ja tehdä asiasta rikosilmoitus poliisille.
Suurin osa Kyberturvallisuuskeskukselle ilmoitetuista puheluista on tehty englannin kielellä.
Lähde: Traficom
Kuva: Pixabay